I dagens anledning offentligør jeg her min anmeldelse fra 2014 af Erik Svanes og Thierry Capezzones Daisy bind 1, en tegneseriebiografi over Dronning Margrethe. Den blev oprindeligt skrevet til dagbladet Information, men aldrig bragt. God fornøjelse!

Det er sjældent, at en ny tegneserieudgivelse får bred mediedækning, at den foromtales og anmeldes i de store dagblade og får plads på morgen-tv og i Smagsdommerne. Men det sker, og det sker som journalismens principper foreskriver, når der er en ’historie’ i det. Dvs. en krog at hænge skidtet op på, så sendefladen og spalterne ikke tynder ud. Det amerikanske begreb ’gimmick’ ligger lige for.

Thierry Capezzone og Erik Svanes tegneseriebiografi over Margrethe II, hvis første bind (af to), Daisy, netop er udkommet, er således helt efter bogen. Den har været grundigt dækket i de danske medier i løbet af de sidste uger, men dens halveringstid er tydeligvis Warhols berømte kvarter.

Den dansk bosatte franske tegner Capezzone har erfaring på området. Han har de seneste godt ti år tegnet serien HC Andersen Jr., der ifører nationaldigteren barnesko og sender ham ud på en række dybt forglemmelige eventyr skåret til mindreårige efter klassisk fransk-belgisk skabelon (tænk opkog af Bulder og Mozart eller Gammelpot). Hvis Capezzone havde brugt en figur han selv havde fundet på, var restoplaget af første bind for længst blevet sendt til makulatur. Nu er bibliotekssalget sikret og der er kommet fem albums i serien. Daisy er tænkt efter helt samme devise, om end målgruppen er mere diffus. Den er for teksttung og historisk indforstået for børn og for naiv og ideologisk firkantet for voksne.

Fred være med det. Capezzone er en driftig tegneseriemager, der tydeligvis holder af sin gerning, og det danske tegneseriemarked er notorisk vanskeligt at klare sig i, så det er et ganske naturligt valg for ham—et, der sikrer at han i det mindste kan tegne serier uden at ruinere sig selv fuldstændigt.

Men hvad skal vi andre bruge det til? Det kan godt være, at der ikke før er lavet en tegneserie over Dronning Margrethes liv, men der er ikke noget nyt i tegneserier der på seriøs vis omhandler virkelige mennesker og hændelser (nogle af dem er endda virkelig gode!) Det burde ikke være en historie i sig selv.

Hvis Daisy var en bog uden billeder, er det usandsynligt at den var blevet udgivet og hvis det skete, ville den næppe have været anmeldt af andre end Berlingske tidende. Denne anmeldelse er således en del af problemet. Mea culpa og alt det der, men forhåbentlig tjener den i det mindste til at påpege en kedelig tendens.

Forfatter på Daisy er den i Frankrig bosatte dansk-amerikaner Erik Svane, utrættelig journalist og opfindsom politisk aktivist, hvis cv også tæller manuskripter til den fransk udgivne serie om Leonardo da Vinci som eventyrlysten hærfører, Général Leonardo, og pt. arbejder han på en tegneseriebiografi over Abraham Lincoln. Samme model, bare på fransk.

I Daisy fortæller han og Capezzone om Margrethes liv fra fødslen under besættelsen, over studieårene i Cambridge og ungdommens arkæologiske udgravninger til mødet med Henri de Monpezat og indsættelsen som regent i 1972. Præsentationen er stakåndet og overfladisk, uden tid til personkarakteristik eller dramatisk udvikling. Capezzones streg er uden tekstur eller liv—alt ser ud som det er bøjet i plastik—figurerne er stive og ligner kun sjældent sig selv fra det ene billede til det næste. Da han til slut skal tegne folkemængden foran Christiansborg, hin historiske aften, sjusker han sig til det med krusseduller.

Hvad værre er, mangler tegneserien enhver form personligt aftryk. Det skulle da lige være dens henførte nationalromantik, men denne er påsmurt så tykt, at den er svær at tage alvorligt som egentligt standpunkt. Nå, de femten minutter er snart gået. Hvad nu?

Erik Svane og Thierry Capezzone, Daisy – en prinsesse i Danmark, Cobolt. 80 s., farve, vejl. pris. kr. 168.