snowwhite_t.jpg
Den danske tegner Rikke Lindskov Loft, alias ‘Gwennafran’, har netop postet et indlæg ovre på Seriejournalens board, hvor hun kommenterer dele af den etablerede danske tegneseriekulturs forsømmelse af den nye mainstream: mangaen. Ansporet af Simon Petersens kommentar i sin seneste klumme om, at de unge manga-inspirerede tegnere glimrede ved deres fravær på forsommerens tegneseriefestival Komiks.dk, skriver Gwennafran bl. a.:

Arrangørerne gjorde det rigtige, ved at forsøge at få fat i et par japanske navne, og således kunne sige, at de havde noget manga dækket fra den side. Problemet opstod med resten af Komiks, der slet ikke havde åbnet op for tanken om, at der også ville komme mangafans. Personligt oplevede jeg for eksempel, at kun et fåtal af boderne overhovedet havde regnet med, at der ville være nogen der ønskede købe manga. Jeg måtte gå skuffet fra rigtigt mange danske udgivere, hvor jeg ellers havde regnet med at købe små 3 måneders dansk udgivet manga fra alle de forskellige forlag. Hvis Komiks.dk gerne vil henvende sig til mangafans, er det ikke en god start, at det stort set kun er Carlsen der tager manga med til løssalg. De Egmont mangaer jeg seriøst havde håbet at finde til Komiks (da de ikke bliver solgt ved min normale forhandler) måtte jeg opgive.

Et andet problem kunne være at der ikke er blevet reklameret for muligheden for boder blandt nævnte mangaundergrund. Adskillige meget lovende og dedikerede danske teenagepiger med online mangaer var reelt mødt op til Komiks, men jeg tror ikke, at de var klar over, at de kunne have fået sig en bod. Som de fleste her nok ved, er sektionen for manga på Seriejournalen tæt på kun at være til for syns skyld. Så nævnte piger har sandsynligvis først hørt om Komiks.dk efter boderne var solgt, og mange har nok ikke vidst, at der var plads til undergrundsboder, før de mødte op.

Gwennafran har fat i noget rigtigt. Hvis den danske tegneseriekultur skal blomstre, er det vigtigt for de etablerede instanser at tage mangaen alvorligt. Det gælder forlagene (hvad laver Egmont??… nå ja, de laver det her), det gælder kritikerne (hvor er mangadækningen i pressen??) og det gælder naturligvis de læsere, der ikke allerede læser manga: prøv noget nyt!!

At der er folk, der tegner serier med udgangspunkt i japanske forbilleder er en kendsgerning, men hvorfor er så store dele af kulturen ubevidste om dem? Misforstå mig ikke: jeg tvivler ikke på, at denne nye generation efterhånden vil vinde indpas på markedet og i kulturen helt af sig selv, men toneangivende dele af den danske tegneseriekultur sinker pt. denne udvikling uden at sætte ret meget i stedet. Hvad venter I på?

Metabunkeren om dansk tegneseriekultur: Generelt, Komiks.dk før og efter, Seriejournalens nyhedssektion, Strip! del 1 & del 2. Tegning: Rikke Lindskov Loft.