Marjane Satrapis tegneserie
Persepolis er et af de mest rørende stykker eksillitteratur,
verden har set på det sidste, og en tegneserie, der - som
den franske avis Libération har udtrykt det -
er så overbevisende, at selv de største allergikere
over for genren ikke kan undgå at blive forført.
Persepolis er en selvbiografi i 4 bind, der handler om
Satrapis barndom i Iran og senere om hendes liv som teenager og
indvandrer i Europa. I fjerde og sidste bind, der er udkommet
på fransk i efteråret 2003 (Satrapi bor i Paris, skriver
på fransk og udkommer, som hendes "mentor" David
B., hos forlaget L'Association), beskriver hun sin forsøgsvise
tilbagevenden til det islamistiske Iran i første del af
1990'erne. Første og andet bind af Persepolis er
udkommet i en samlet udgave på engelsk, og resten af serien
er undervejs.
Marjane Satrapi, der som figur i Persepolis bliver kaldt
"Marji", har udformet hvert enkelt bind af serien som
en række mindre fortællinger, der tematisk arbejder
på flere planer: Parallelt med, at Marji er til sin første
fest iført hullet sweater og en hjemmelavet halskæde
af søm ("det var punk-perioden"), melder andre
af Irans børn sig til krigstjeneste og en sikker død
- lokket af de plastiknøgler til paradisets port, som distribueres
i skolerne. Duften af hendes mormor huskes med en lige så
stor kraft som de uhyrlige beretninger om tortur, der udgår
fra Teherans fængsler, og som eksiliraner i Østrig
støder Marjis Heidi-fantasier sammen med en præsident
ved navn Kurt Waldheim.
Satrapis karakteristisk minimalistiske tegnestil formår
at rumme disse ekstremer, og resultatet er både barskt og
bevægende, samtidig med at serien med sin skæve tilgang
til verdens absurditeter også er skæg. Persepolis
er tegnet i sort og hvidt, og tegningerne er næsten halvfjerdseragtigt
naivistiske (tænk træsnit, Henry Heerups nisser og
David B.) og meget udtryksfulde, netop i kraft af deres lidt kejtede
enkelhed. Stilen harmonerer ikke mindst godt med den "barnlige"
synsvinkel, der gør sig gældende i seriens første
to bind, hvor Marji er mellem 6 og 13 år.
Marjane Satrapi vokser op som enebarn i en progressiv og velstillet
familie i Teheran i en tid, hvor selv en 8-årig dagligt
bliver konfronteret med spørgsmål om politik, religion
og social uretfærdighed. Og lad os lige repetere lidt nyere
iransk historie: I 1979 styrtes Shahen efter en revolution, som
også Satrapis intellektuelle forældre tager aktivt
del i, men som snart får navnet "Den islamiske revolution".
Med Ayatollah Khomeinis magtovertagelse underlægges landet
et diktatur af mindst lige så grusom karakter som Shahens,
og et år efter revolutionen starter krigen mellem Iran og
Irak, der kommer til at vare 8 år.
Det er barnet Marji der med sin blanding af skarpsindighed og
naivitet bliver formidler af denne store, smertefulde historie,
som den opleves indefra, men også af de små historier,
der er med til at tegne hendes univers. Og det er i dette skæringspunkt,
at Persepolis' særlige poesi og humor opstår,
som gør at den styrer sikkert uden om det frelste. Vi følger
Marji fra hun som 6-årig drømmer
om at blive profet, fordi hendes mormor altid har så
ondt i knæet, og fordi familiens unge pige i huset ikke
sidder med ved bordet. Den barnlige uskyld trues imidlertid af
den vold og undertrykkelse, der foregår uden for det trygge
og kærlige familieliv, og som bryder smerteligt ind her,
da Marjis yndlingsonkel bliver henrettet af islamisterne under
falske anklager for spionage. I de to første bind oplever
vi hendes udvikling fra lille gammelklog pige, som læser
Marx i tegneserieversion og fører lange natlige samtaler
med Gud, til en teenager med Nike-sko
under chadoren, der er i oprør mod autoriteter af enhver
slags - forældrene, lærerne og regimet.
Det er under krigen mellem Iran og Irak, at Marjis mor og far
beslutter at sende hende ud af landet. Udover faren ved de irakiske
SCUD-missiler, der jævnligt rammer Teheran, vurderer de,
at deres rapkæftede datter med den store retfærdighedssans
risikerer at komme i alvorlige vanskeligheder under det islamistiske
regime, som i øvrigt har for vane at lukke universiteterne
ned og med dem fremtidsperspektiverne for hele landets ungdom.
Og således bliver Marjane Satrapi eksil-iraner som 14-årig,
da hun, som skildret i seriens tredje bind, flytter alene til
Wien. Efter at den første eufori over at kunne powershoppe
i Aldi har lagt sig (i krigshærgede Teheran er der
rationering), begynder en tilværelse i dyb ensomhed at tegne
sig. Overgangen fra den traditionalistiske mellemøstlige
kultur til et vestligt samfund er et stort chok, og et chok som
Marji må håndtere alene. For hvordan fortælle
sine ellers frisindede forældre, at hun har set venindens
kæreste "Wolfy" kun iført underbukser?
Marji afprøver en række forskellige strategier for
at overleve som indvandrer: At lyve om sin sande identitet, at
gøre en dyd ud af at være outsider ved at hænge
ud med en flok pseudo-intellektuelle "anarkister" (der
især interesserer sig for hende pga. hendes intime kendskab
til KRIGEN og DØDEN), at være konstant skæv
og i øvrigt ernære sig som hele
skolens pusher. Samtidig er Marji mere end almindeligt pubertært
kærlighedshungrende, hun angler efter at nogen holder af
hende og kaster sig ud i en kærlighedshistorie, hvis afslutning
tager magten fra hende. Marji ender med at bo en hel isvinter
på gaden i Wien, indtil hun en dag falder om, mirakuløst
samles op, kommer på hospitalet og endelig på et fly
til Teheran.
Persepolis udvikler sig altså mere og mere til
at være en fortælling om dét at være
fanget mellem to kulturer, og seriens fjerde og afsluttende bind
demonstrerer, at det er en umulig situation, uanset på hvilken
"side", man befinder sig. Her får vi den omvendte
integrationshistorie, da Marji skal genintegreres i det iranske
samfund. I Teherans deprimerende efterkrigstidslandskab er hver
3. gade blevet omdøbt
efter faldne martyrer, gamle legekammerater er blevet krigsinvalide,
og selv hendes cool forældre er grebet af en uvant håbløshed.
Selv plages Marji dels af dårlig samvittighed over ikke
at have været til stede under krigen, dels af eftervirkningerne
af det traumatiske ophold i Wien, hvis hændelser hun står
frygteligt alene med. Heller ikke hos de gamle veninder er der
hjælp at hente - de er tilsyneladende blevet lige så
fordummede og fordømmende, som det diktatur, de så
ulykkeligt ligger under for. Med lipliner og lak i håret
bag det obligatoriske slør ligner de mest af alt amerikanske
TV-stjerner, men at det kvindefjendske iranske styre virkelig
har fået krammet på dem, viser sig, da de nysgerrigt
spørger Marji, om hun mon stadig er jomfru. Dommen falder
prompte, da hun beskedent svarer, at hun har fået sig et
par erfaringer: "Hvad er så forskellen på dig
og en luder???".
En depression er ved at tage livet af Marji, men - som læseren
allerede har fornemmet - er Persepolis' både stærke
og karismatiske heltinde tilsyneladende uovervindelig. Udstyret
med en permanent, en kæreste der selvfølgelig er
hemmelig og et job som aerobicinstruktør (!) prøver
Marji således endnu engang strategien med at tilpasse sig
de lokale forhold. At der imidlertid er unge i Iran, der stadig
kan tænke, forstår hun, da hun begynder på Teherans
kunstakademi. Her finder hun en gruppe studerende med hvem hun
kan tale og tegne frit og dele oplevelserne af det samfund, hvis
absurditet går så vidt som til at forbyde de kunststuderende
at se på de poserende og i øvrigt tækkeligt
påklædte croquis-modeller. Men trods fællesskabet
i den intellektuelle undergrund og støtten fra hendes familie,
viser det sig alligevel umuligt for Marji helt at undslippe de
normer, det officielle Iran dikterer - for er et ægteskab
ikke at foretrække frem for den evige skræk for at
blive arresteret, fordi man går ved siden af sin kæreste
på gaden?
Marji skal en hel del mere igennem, før Persepolis
slipper hende i Teherans internationale lufthavn med kurs mod
Frankrig. For hende et endeligt farvel til et liv i Iran, for
læseren et - vist nok - endeligt farvel til den lysende
hovedfigur i en tegneserie, der bevæger til det sidste.
I foråret 2003 udkom første og andet bind af Persepolis
i en samlet udgave i USA og England, og timingen var perfekt for
historien om den seje lille piges oplevelse af at vokse op i Iraks
naboland, der i øvrigt også behandler bl.a. USA's
blakkede rolle i diverse mellemøstlige spørgsmål
og konflikter. Også her har bogen, der er udgivet under
genrebetegnelsen "graphic novel", fået fantastiske
anmeldelser og tilmed stor kommerciel succes.
Bind tre og fire er mindre eksplicit
politisk-historiske og udgør mere en personlig beretning.
Tegnestilen er blevet lidt mere voksen, og portrætterne
er f.eks. mere detaljerede og realistiske end tidligere. Man kan
godt savne den barnlige forestillingsverden, der gør de
første bind så rørende og overrumplende, men
savnet handler mere om nostalgi i forhold til at skulle slippe
den kække lille pige Marji, end om mangler i historiens
videre forløb. For med Marji vokser også bogen, der
samtidig vendes til en helt aktuel integrationshistorie og en
fortælling om at befinde sig mellem to kulturer. Lufthavnen
bliver et tilbagevendende billede i bogen, og en meget sigende
lufthavnsanekdote fra Satrapis post-persepoliske liv understreger
vigtigheden og aktualiteten af hendes personlige beretning: Da
hun i foråret skulle på promotiontur for Persepolis
i USA blev hun tilbageholdt i lufthavnen ved indrejsen. Hendes
iranske pas blev gransket i halvanden time af en mistænksom
tolderstab, og trods visum og invitation fra sin forlægger
måtte Marjane Satrapi som repræsentant for "Ondskabens
akse" afgive både fingeraftryk og ed på uskyldige
hensigter, samt lade sig fotografere forfra og fra siden, før
de lod hende og Persepolis slippe ind i landet.
Satrapi, Marjane (2000-2003). Persepolis 1-4. sort /
hvid, Paris: L'Association, ca. € 13-15 pr. stk.
På Engelsk:
Satrapi, Marjane (2003-2004). Persepolis Vol. 1-2, New York:
Pantheon Books.
|
[December 2003]
|

|
 | |
|

Marji
vender tilbage til et forandret Teheran.

Ung
og rebelsk.

Den rystende virkelighed.

Den unge
Marji drømmer om at blive profet.

Marji
køber stoffer for første gang.

Croquis,
Iran-style.

Marji
antastes af politiet for at løbe.
|