tilbage til forsiden


skriv til Rackham
Leder
Nyheder
om Rackham
Butik
Postliste
Kontakt
Links
Tema
Artikelbase
Interviews
Essays
Anmeldelser
Dokumentation
Nekrologer
Debat
Forum

Mo’ MoCCA
The MoCCA Art Festival 2004

Af Matthias Wivel

Sidste weekend I juni måned slog New Yorks relativt nyåbnede tegneseriemuseum, Museum of Comics and Cartoon Art (MoCCA), for tredje gang dørene op for deres såkaldte ’Art Festival’ – en tegneseriebegivenhed, der lynhurtigt er ved at blive en af de mest interessante i Nordamerika. Sidste år fik festivalen den betydelige blåstempling, at den årlige uddeling af de prestigefyldte Harvey-priser, der iøvrigt er Nordamerikas næststørste tegneseriepriser, blev flyttet til MoCCA fra den betydeligt større og mere populærkulturelt orienterede Pittsburgh Comicon, og i år blev begivenheden udvidet fra en til to dage og flyttet til de betydeligt større lokaler i The Puck Building i SoHo – et stenkast fra museets nyfundne, permante bopæl.

Begivenheden der klart er small press- og alternativ-orienteret, er, som de fleste amerikanske tegneseriecon’er, bygget op om udstillerstande, hvor forlag, kunsterkollektiver og enkelte serieskabere promoverer og sælger deres produkter. At det er de små udgivelsers festival blev understreget af de store forlags næsten totale fravær – hverken Marvel, DC eller Image var til stede, og Dark Horse var kun repræsenteret ved en meget lille og ikke særligt prangende stand. Enkelte store mainstreamnavne som Neal Adams, Bill Sienkiewicz, Klaus Janson og Mike Mignola var inviteret specielt og tegnede mod donationer i MoCCAs egen fundraiserstand, men bortset fra dem var stjernerne på festivalen af en helt anden baggrund at finde blandt udstillerne selv – unge, lovende folk som Jeffrey Brown, Kevin Huizenga, Anders Nilsen, Tomer Hanuka, Paul Hornschemeier, Richard Hahn, Sam Hiti, Derek Kirk Kim, Allison Cole og mange andre var til stede for at pushe deres serier, side om side med etablerede serieskabere som Kim Deitch, Howard Cruse, Eric Shanower, Peter Kuper, Seth Tobocman, Jessica Abel og Matt Madden, såvel som vor egen Henrik Rehr. En af festivalens tydelige hovedattraktioner for mange var imidlertid Craig Thompson, der om lørdagen signerede Blankets fra Top Shelf Comics store stand. Hans kødannelseskapacitet tangeredes kun af Jeff Smith, der samme dag sad i Alternative Comics stand sammen med alle de unge og signerede en speciel minicomic med politiske cartoons, han havde lavet til lejligheden.

De mere etablerede alternativforlag stod også for deres del af hovedattraktionerne; Fantagraphics havde en stor stand fra hvilken en række serieskabere, bl.a. Rick Altergott og Ariel Bordeaux, signerede. De solgte endvidere en række spritnye, spændende udgivelser, af hvilke de desværre havde alt for få medbragte eksemplarer. Det drejede sig bl.a. om Eightball #23, Krigstein Comics og Gary Panters imponerende Dante/ Boccaccio-fortolkning, Jimbo in Purgatory, som de heldige få der fik gaflet sig et eksemplar oven i købet kunne få signeret af skaberen, der vandrede privat rundt på festivalen. Drawn & Quarterly havde indlagt festivalen som stop på en national promotionturné af en række relativt nye udgivelser – Adrian Tomines Sketchbook, Seths Clyde Fans Book One og Bannock, Beans, and Black Tea, samt Chester Browns Louis Riel – og var således repræsenteret ved disse tre serieskabere.

Udover udstillerne havde festivalen en række oplæg på programmet, og det lykkedes undertegnede at høre et par stykker af dem. Det ene var en gennemgang af tegneserierelaterede anekdoter ved den ulasteligt klædte og tørt ironiske Seth, der på vanlig melankolsk, men også morsom tabervis fortalte historier fra de gamle, såvel som nyere tegneseriedage. Han fortalte bl.a. om James Thurbers stigende blindhed og det raseri den forvoldte ham i forbindelse med sit arbejde, han fortalte om hvorledes han ved at pirke til Chester Brown og havde fået ham til at indlægge en scene hvor han pisser i en af sine selvbiografiske historier i Yummy Fur, for at han kunne få lov til at bibeholde en scene, hvor han piller bussemænd og spiser dem uden at blive kaldt shock-hungrende. Og han fortalte, hvorledes han, for at imponere Chris Ware, over telefonen havde fortalt ham om de bøger, han på det tidspunkt var i gang med at læse – en om den tidlige engelske Music Hall, og en om viktoriansk arkitektur – hvortil Wares eneste reaktion havde været: ”So, you still like girls?” Det andet foredrag var en kort, uformel præsentation ved Joe Sacco, der fortalte om sin arbejdsmetode og svarede på spørgsmål om samme fra publikum. Mht. førstnævnte fortalte han ikke meget, læsere af undertegnedes interview med ham i Rackham #3 ikke ville nikke genkendende til, men spørgsmålene fra publikum fik nogle interessante anekdoter frem. Bl.a. fortalte han hvorledes han havde været hunderæd for at Neven, der er hovedpersonen i The Fixer, ville blive fornærmet og få lyst til at slå Sacco ihjel efter at have set hvorledes han var blevet portrætteret i tegneserien – en angst, der prompte blev gjort til skamme – Neven var vild med fremstillingen af sig! På spørgsmålet om han havde tænkt på at tage til Irak, svarede Sacco ”I’ve... I don’t want to comment on that question.”

Festivalen uddelte endvidere en speciel pris i eget navn – the MoCCA Art Festival Award, der i år gik til New Yorker-bladtegneren Roz Chast. Derudover blev Harvey’erne for 17. gang uddelt ved en stor banket, til hvilken Neil Gaiman holdt åbningstalen og Evan Dorkin som sædvanlig var konferencier. Årets store vinder blev festivalens ubestridte darling, Craig Thompson, der vandt priserne for ’Bedste tegner,’ ’Bedste cartoonist’ og ’Bedste originalalbum’ for Blankets. Chester Brown endte også med at tage et par af de fine Harvey’er med hjem, da han fik prisen for ’Bedste forfatter’ og ’Bedste opsamling af tidligere udgivet materiale’ for Louis Riel. Hele vinderlisten kan ses nedenfor.


Harvey-vinderne og MoCCA Arts Festival-prisen 2004

 

Bedste forfatter
Chester Brown - Louis Riel

Bedste kunstner
Craig Thompson - Blankets
Top Shelf Productions

Bedste Cartoonist
Craig Thompson - Blankets
Top Shelf Productions

Specialpris for humor
Tony Millionaire - Sock Monkey
Dark Horse Comics

Specialpris for fremragende design
Acme Novelty Datebook - Chris Ware
Drawn & Quarterly Publishing

Bedste nye serie
Plastic Man - Kyle Baker
DC Comics

Bedste fortsatte eller afsluttede serie
League of Extraordinary Gentlemen Volume II - Alan Moore og Kevin O'Neill
America's Best Comics / Wildstorm / DC Comics

Bedste enkeltnummer eller historie
Gotham Central #6-10 - Greg Rucka og Michael Lark
DC Comics

og

Love & Rockets #9 - Gilbert og Jaime Hernandez
Fantagraphics Books

Bedste originale tegneserieudgivelse
Blankets - Craig Thompson
Top Shelf Productions

Bedste samling af tidligere udgivet arbejde
Louis Riel - Chester Brown
Drawn & Quarterly Publishing

Bedste antologi
Drawn & Quarterly #5
Redigeret af Chris Oliveros
Drawn & Quarterly Publishing

Bedste rentegner
Charles Burns - Black Hole
Fantagraphics Books

Bedste håndtekster
Dave Sim - Cerebus
Aardvark-Vanaheim

Bedste farvelægger
Chris Ware - Acme Novelty Datebook
Drawn & Quarterly Publishing

Bedste syndikerede stribe eller tegning
Maakies - Tony Millionaire
Syndikeret af kunstneren

Bedste biografiske, historiske eller journalistiske præsentation
Comic Art Magazine
Comic Art

Bedste amerikanske udgave af udenlandsk materiale
Persepolis - Marjane Satrapi
Pantheon Books

Bedste indenlandske genudgivelsesprojekt
Krazy and Ignatz - George Herrimann
Redigeret af Bill Blackbeard
Fantagraphics Books

Bedste nye talent
Same Difference and Other Stories - Derek Kirk Kim
Alternative Comics

Bedste forsidekunstner
Charles Burns - Black Hole
Fantagraphics Books

MoCCA Arts Festival-prisen
Roz Chast



 

 

[juli 2004]



 


Hovedhallen i The Puck Building.

 

 

 


Midterhallen set fra indgangen til bygningen.


 

 

 

 

læs også:
Linselus: MoCCA Arts Festival 2004

Links:

MoCCA

The Harvey Awards

 

rackham.dks forum

 

 

tilbage til Nyhedsarkivet 2004



© 2004 Rackham. All rights reserved. The illustrations and text are © 2004 the respective artists and authors. All rights reserved.