I DJÆVELENS BUG
Samuel Hitis Tiempos Finales

Det store overraskelseshit på årets MoCCA Arts Festival i New York var Samuel Hitis imponerende debutalbum, Tiempos Finales, der er udgivet efter europæisk albummodel med støtte fra Peter Lairds Xeric Foundation. Og ved et blik på udgivelsen forstår man så sandelig godt hvorfor. Mens de fleste af de selvudgivne serier, man ser fra unge amerikanske serieskabere præges af en ofte bevidst tilbagelænet holdning til tegneseriehåndværket, er Hitis album en smukt tegnet og formfuldent fantasyskrøne i bedste klassiske tradition.

Albummet er første del i en serie på tre trilogier, altså ni planlagte albums, omhandlende en dæmonjægers kamp mod djævelens yngel i et spansk informeret pueblomiljø. Første album sætter scenen og etablerer fortællingens univers’ grundregler. I den flot stiliserede åbningssekvens præsenteres vi for de mørke kræfter, man forstår er helt centrale for fortællingen. Som det hør og bør sig med den slags kryb, har de skumle planer for den fysiske verden, som de igennem værtskroppe kan få adgang til. En djævel sendes afsted på en ikke helt klar opgave og vi følger den derefter på sin spøgelsesagtige færd gennem en sovende kystby mens den langsomt, via diverse dyr, etablerer en fysisk tilstedeværelse. Sideløbende følger vi seriens hovedperson, dæmonjægeren, der er på sporet af det nys ankomne utyske og til sidst møder det i et flot orkestreret showdown.

Fortælletempoet er adstadigt og luftigt – Hiti giver sig god plads til at etablere stemninger og generelt skildre sit univers. For eksempel får vi et ret indgående indblik i hvordan hovedpersonen arbejder og bruger sit eksotiske udstyr, ligesom vi ser hvordan djævelen opbygger sig en værtskrop. En af Hitis store styrker er hans designsans og visuelle ideer – fx i skildringen af dæmonernes anatomi – der sikrer historien en stemningsfuld og spektakulær visuel forankring. Hans svungne penselstreg skylder chiaroscurovirtuoser som Alex Toth, Hugo Pratt og José Muñoz en del, og bringer også stærke mindelser om yngre tuschmestre som Paul Pope og Frederick Peeters (og et enkelt sted synes der ganske overraskende faktisk også at være en forbindelse til den væsensforskellige Chester Brown), men er samtidig tilpas selvstændig til at det er en nydelse af se på.

Selve historien byder ikke på det helt store, og fungerer mest som en prolog til en større fortælling, der som sagt etablerer spillets regler og efterlader læseren med tilpas mange ubesvarede spørgsmål og antydninger af større sammenhænge til at appetitten vækkes. En imponerende debut, der lover godt for fremtiden.

Hiti, Samuel (2004). Tiempos finales / End Times. 128 s., to farver, $10.00. Eget forlag. Engelsk og (overvejende oversat) spansk tekst - kan sagtens læses uden spanskkundskaber.

[Juli 2004]

Djævelen tager langsomt fysisk form...