PÅ KANT MED VIRKELIGHEDEN
Paul Hornschemeiers Mother, Come Home

Forsiden på Paul Hornschemeiers Mother, Come Home gør ikke meget væsen af sig. På en monokrom, marcipanfarvet bund står forfatterens navn og bogens titel trykt, og der over svæver et gråt løvehovede med en ring i munden. Det ligner mest af alt en dørhammer; som om man inviteres til at banke på. Om man så bliver lukket ind, er en anden sag.

For Mother, Come Home er en pænt hermetisk sag. Allerede før kolofonen lægges der hårdt ud med en side "Other books in this series", der for god ordens skyld gør læseren opmærksom på tre andre titler, der imidlertid ikke eksisterer. Både forsiden og titelbladet insisterer på "An introduction by Thomas Tennant", som man så lige bruger et par sekunder på at finde, inden man opdager, at Thomas Tennant er jeg-fortælleren inde i fiktionen, og at den lovede introduktion rigtig nok er der - den fylder nemlig hele bogen. Da vi når frem til "Chapter One: "We are released"", er der ikke mere for dén 25-øre.

Til gengæld kan man så studere den obligate tekst "About the author", der er forsynet med et foto, men også her er Hornschemeier en smule kryptisk. For billedet forestiller ikke, som sådan nogle gør flest, forfatteren ved sit skrivebord i softtonelys. Billedet forestiller en mand og en dreng på en badebro, en far og hans søn efter alt at dømme. Og hvad mere er, så ligner de til forveksling den far og den søn, vi lige har læst om inde i fiktionen. Men hvem af dem er Paul Hornschemeier? Og gør det, det netop læste til en selvbiografi?

Paul Hornschemeier tilhører den gren af tegneserieskabere, for hvem self publishing har vist sig at være vejen frem. Han debuterede i Ohio State Universitys blad Lantern, og havde i 1999 materiale nok til at kunne udsende første nummer af sin egen fortløbende hæfteserie Sequential, der nu er oppe på syv numre. Leder man efter back issues, kommer man højst sandsynligt til at lede forgæves, da de første fire numre er udsendt i et oplag på mellem 20 og 450 eksemplarer. For to siden år påbegyndte Paul Hornschemeier så et sideløbende projekt, Forlorn Funnies, der bliver udgivet af det lille foretagende Absence of Ink. Det er hæfterne 2 - 4 i denne serie, der danner basis for Mother, Come Home, som netop er udkommet på Dark Horse Books.

Mother, Come Home er historien om en far og en søn. Men med den lille tilføjelse, at moderen i familien netop er afgået ved døden. Det er fortællingen om hvordan de to efterladte forsøger at forholde sig til dette tab, overvinde det og komme videre. Eller rettere: det burde det være, men så langt når ingen af dem. Faderen, der er akademiker med et par bøger bag sig, synker hen i en depression og lader alt forfalde omkring og - ikke mindst - i sig. Alt imens er sønnen overladt mere eller mindre til sig selv; han flygter ind i dagdrømme og fantasier.

Faderen lader sig indlægge, og sønnen kommer i onkelen og tantens varetægt. Det hele er naturligvis så stor en omvæltning for drengen at de to, trods de bedste intentioner, ikke formår at give ham, hvad han har brug for. Drengen synker stadig dybere ind i sine fantasier og lever nu kun med det for øje at befri faderen fra hospitalet, hvor han tror denne bliver tilbageholdt mod sin vilje.

Mother, Come Home gør brug af flere forslidte fortælletekniske tricks, som bestemt vidner om, at der er tale om en debuttegneserie. Når Hornschemeier lader drengens fantasiforestillinger adskille sig grafisk fra realplanets forløb ved at holde dem i en rudimentær, barnagtig streg, er det jo bestemt en taktik, der er set før. At lade de formelle træk afspejle de indholdsmæssige bevægelser er såmænd fint nok, men Hornschemeiers beslutning om, at lade hele fortællingen udspille sig som en prolog, er ikke desto mindre problematisk. Sigtet er selvfølgelig at signalere, at de indledende øvelser (komplet med fadermord og det hele) er overstået for drengen, og at han nu kan gå i gang med sit liv, men der må være en kant. "Chapter One: "We are released"" er simpelthen for corny et udsagn.

Både hvad angår tematik, visuelt udtryk og fortællemæssig kadence læner Hornschemeier sig op ad sin landsmand og kollega Chris Ware i en sådan grad, at der næsten bliver tale om epigoneri. Det er man imidlertid parat til at tilgive, fordi stoffet - the subject matter - trods alt har en egen dagsorden, og fordi Hornschemeier forvalter det så suverænt. Han behersker formens virkemidler, og opretholder en kyndig balance mellem tekst og tegning, mellem det, der skal formidles og måden det bliver formidlet på.

Formen insisterer på en lavmælthed på trods af (eller er det netop på grund af?) de store emotionelle udsving i indholdet. Hornschemeier har et godt øre for dialog, og mestrer ydermere den vanskelige kunst at få viderebragt det, der ikke bliver sagt. Hvor meget af det der så er selvbiografisk får stå hen i det uvisse. Sikkert er det, at de følelsesmæssige registreringer Hornschemeier laver undervejs har et skær af autenticitet og i hvert fald en troværdighed, der hæver hele fortællingen op over det relevante i en sådan diskussion. Mother, Come Home er både indlevet og vedkommende, og det må være nok. Nu mangler Hornschemeier så bare at kravle ned fra Chris Wares skuldre og finde sine egne ben. Men med sine blot 26 år (hvis mini-biografien ellers taler sandt!) har han tiden for sig. Det bliver spændende at se, hvad "Chapter One" i virkeligheden bringer.

Paul Hornschemeier (2004). Mother, Come Home. 132 sider, farve, Milwaukee, OR: Dark Horse Books, $14.95.

[februar 2004]

The Holy Consumption