DET FØRSTE fortryllende
øjeblik i Chester Browns historiske rekonstruktion,
Louis Riel, kommer få sider inde i serien: Den nys
og ad hoc-udnævnte folkeleder af samme navn sender sine
folk ind i det nærliggende Fort Garry for at sikre sig de
forsyninger og våben, der opbevares der, før deres
pro-canadiske modstandere gør det. En spejder sendes frem
og konstaterer fortet forladt, hvorefter han signalerer sine frænder
til at rykke frem og gå igennem den åbne port. Scenen
er sat i fugle-, eller - mere rammende, seriens natur taget i
betragtning - Gud-perspektiv og, som samtlige sider i serien,
indrammet af et 6-delt kvadratnet. Vort blik rettes ind og fokuseres
på nærmest analytisk vis af dette ordnende princip,
som synes at sikre en distanceret objektivitet i det sete. Soldaterne
piler frem som myrer, afgrænset af rammens fokus, mens vores
blik fastholdes af noget der til forveksling ligner den samme
figur i hvert kvadrats omtrente centrum. Det, vi er vidne til
er en overgang mellem før og efter - den
tid, sidens rammeopdelte rum repræsenterer, skildrer ikke
blot et gryende oprørs første handling, men mere
generelt et skift i retning af noget ukendt og truende, som det
så enkelt antydes af den mod folkene rettede kanon, der
lige netop inkluderes i de to øverste rammers øverste
højre hjørner.
Billeder som disse ligger i logisk forlængelse af Browns
tidligere oeuvre, der altid har været karakteriseret af
en sjælden fornemmelse for det uudgrundelige, for ikke at
sige decideret gådefulde billede. Fra de surreelle excesser
i Ed the Happy Clown (samlet 1989), over den eksistentielle
tomhed i I Never Liked You (samlet 1994), til de sært
smukke og uhåndgribeligt ladede drømmesekvenser i
den ufuldendte men uomgængelige Underwater (1994-97),
er det selve dette billedskabende temperament, der har været
drivkraften. Direkte affødt som den er af Browns vanlige
fremgangsmåde, hvor hvert enkelt billede tegnes for sig
selv, på et bræt lagt over hans knæ, for først
senere at blive klæbet op på de stykker karton, der
udgør tegneseriesiderne, er Louis Riel Browns foreløbigt
mest konsekvente og kalkulerede konstruktion. Hvad enten den er
tegnet på samme fragmentariske måde som de tidligere
serier eller ej, markerer den den hidtil mest reflekterede brug
af det fragmentariske billede som sin centrale byggesten.
Det siges, at tegneseriens effektivitet bunder i dens tilnærmelse
af vor erkendelse af omverden. Ved at præsentere denne som
brudstykker mellem hvilke vor vilje til mening danner sammenhæng,
skulle mediet således være et prægnant kondensat
af den måde, vi sammenstykker en orden af fragmentariske
sanseindtryk. Om denne teori holder i neurobiokognitionsretten
er usikkert, men det fratager hverken formen sin styrke eller
fascinationskraft. Dens emfatiske appel om vor deltagelse, vor
meddigten i udfyldelsen af 'rendestenen' mellem billederne - det
Scott McCloud
kalder closure - er i sjælden grad besnærende
og befordrende for fantasien. Det synes endvidere naturligt, at
et medie der i så eksplicit grad sætter fragmentet
i centrum er et barn af moderniteten, på hvilken fragmentet
er selve sindbilledet. Det fundamentalt subjektive, fragmenterede
verdensbillede, der karakteriserer de nye tider i overgangen til
det 19. århundrede og senere vil ledsages af Guds død,
sætter ikke blot sit spor på den ny billedkunsts opbrudte
billedfelt og den flygtige virkeligheds lysfødte aftryk
i fotografiet, men i en opblomstring af et nyt, masseproduceret,
(for)vrængende og leende blandingsmedie, der på sin
egen, unikke vis undergraver den usikre virkelighed.
Mere end 100 år senere er Louis Riel et af de første
bevidste forsøg på i mediet at karakterisere væsentlige
aspekter af det århundrede, der affødte det. På
linie med Alan Moores og Eddie Campbells historiske konstruktion
over Jack the Ripper-mordene, From Hell, tager Brown livtag
med de afgørende skift i samfund og sind, der karakteriserede
overgangen til den ny tid. Begge serier tager udgangspunkt i historisk
materiale, men hvor From Hell koncentrerer sig om kortlægningen
af en moderne mytologi, fortættet i Jack the Ripper, er
Louis Riel en anderledes nøgtern og pertentlig historisk
konstruktion af en afgørende fase i det moderne Canadas
historie.
LOUIS RIEL skildrer den konflikt der ved Canadas køb i
1869 af de centrale territorier af landet, der dengang kaldtes
Rupert's Land, fra pelshandlerselskabet Hudson's Bay Company,
opstod mellem regeringen og beboerne i den nys indoptagede region.
Hvor Canada var underlagt den engelske krone, befolkedes Rupert's
Land primært af fransktalende mestizer med blandet europæisk
og indiansk blod. Den interessemodsætning der opstod ved
de engelsktalende canadieres forsøg på at kolonisere
og omlægge den jord, mestizerne betragtede som deres, mundede
ud i en længere række konflikter over de næste
årtier, kulminerende i et væbnet oprør, som
blev brutalt nedkæmpet af den canadiske hær. Louis
Riel (1844-1885) - der var uddannet som præst i Montréal
og tilbragte en del af sit liv i USA, var mestiz og hidrørte
fra den problemramte region - blev hurtigt en central skikkelse
i mestizernes forhandlinger med og de derpå følgende
oprør mod den canadiske regering.
Første del af fortællingen, som den er formgivet
i Browns tegneserie, beskriver mestizernes konflikt med lokale,
loyalistiske engelsktalende - en konflikt, der ender med henrettelsen
af loyalisten Thomas Scott, en handling som senere skal vise sig
at være fatal for Riel og hans sag. Derudover beskrives
mestizernes dannelse af en lokal regering sammen med deres engelsktalende
naboer, til hvilken Riel udnævnes som præsident, og
de forhandlinger der derefter indgås med Canada. Disse resulterer
i en lovning på omfattende selvstyre for regionen, som beboerne
nu kalder Manitoba, såvel som amnesti for de involverede
i opstanden og henrettelsen af Scott. I stedet for at honorere
deres del af aftalen, sender Canada hæren til området
og nedkæmper al modstand, hvorefter den engelsktalende del
af befolkningen overtager styringen. Riel må gå under
jorden.
Anden del beskriver hvorledes Riel, trods sin flugt fra myndighederne
i 1873, bliver valgt til det canadiske parlament - en funktion
han som eftersøgt ikke tør udfylde, til trods for
at han genvælges i 1874. Afgørende for denne fase
i Riels liv er hans møde
med den canadisk-franske biskob Bourget, der fortæller
ham at han er blevet tildelt en vigtig opgave at udfylde i livet.
Denne oplevelse er skelsættende for Riel, der under et ophold
i USA i 1875, hvor han ligger i forhandlinger med præsident
Ulysses S. Grant og planlægger en invasion af Manitoba,
oplever en guddommelig vision. Riel transporteres til den 4. Himmel
af en Gud, der giver ham navnet David, delagtiggør ham
i alle Jordens riger og viser ham den vej, han må betræde
som profet for den Nye Verden. Derefter følger vi hans
inkognito indlæggelse på et sindssygehospital i Canada.
Tredje del omhandler Riels tilbagevenden i 1884 til et Manitoba
der undertrykkes af den canadiske regering, som koloniserer og
reformerer landet uden hensyntagen til mestizerne. Plaget af Riel
og de opsætsige mestizer og samtidig truet politisk af den
skrantende økonomi i selskabet Canadian Pacific Railways'
(CPR) konstruktion af en trans-canadisk jernbane, udtænker
Statsminister John A. Macdonald en
plan, der lader ham slå to fluer med et smæk.
Ved at fremprovokere et oprør i Manitoba og derefter sende
hæren derud for at nædkæmpe det via jernbanen
(som iøvrigt er en af de helt centrale
forudsætninger for det moderne gennembrud), vil han
kunne opnå de bevillinger der skal til for at færdiggøre
jernbanen. Denne plan lykkes og Riels oprør slås
ned, blandt andet på grund af dets leders uforbeholdne tro
på sine profetiske egenskaber og insisteren
på at kæmpe på 'civiliseret' vis og undgå
guerilla og andre fordelagtige, men 'primitive' strategier. Riel
melder sig derefter selv til myndighederne i en tro på,
at han den måde bedst kan tales sit folks sag.
Fjerde og sidste del beskriver retssagen mod Riel, der er anklaget
for forræderi. Han forsvares af en advokat der - mod Riels
egen vilje - søger ham frikendt på basis af angivelig
sindssyge, men kendes til sidst skyldig og dømmes til døden
ved hængning. Dommen eksekveres d. 16 november 1885. I epilogen
ser vi hvorledes Canada konsoliderer sin magt over regionen og
tilkender de fleste af mestizerne amnesti, samt hvorledes jernbanen
færdiggøres og CPRs direktør bliver en af
verdens rigeste mænd.
CENTRALT FOR Louis Riel er således problemet om
hvorvidt han er sindssyg eller ej, og i forlængelse af det,
hvad sindssyge egentlig er. Brown, hvis mor - som skildret i I
Never Liked You - led af skizofreni, har været intenst
optaget af dette spørgsmål i efterhånden mange
år og opfatter selv Louis Riel som direkte udvokset
af hans dokumentariske serie om skizofreniens receptionshistorie
fra 1997, "My Mother Was a Schizophrenic" (genoptrykt
i opsamlingen The Little Man, 1998). Hans opfattelse er
grundlæggende, at skizofreni og mange andre såkaldte
sindssygdomme defineres i samfundet i forhold til en given normalitetsopfattelse,
og altså ikke er deciderede sygdomme. Grundpræmissen
i Louis Riel er derfor konflikten mellem forskellige virkeligheds-
og verdensopfattelser; mellem et dybt religiøst, traditionelt
bondesamfund, anført af den muligvis visionære Riel,
og en moderne, rationalistisk og pragmatisk magtstruktur, personificeret
af Macdonald, fortællingens "skurk" - en konflikt
der afspejler såvel de enorme samfundsændringer, som
den allerede beskrevne fragmenterede og subjektiviserede erkendelse,
der karakteriserede det 19. århundrede.
Ved at iscenesætte denne konflikt som historisk dokumentarisme
opløftes den til makroniveau og bliver til en problematisering
af vor historieopfattelse, og ved at gøre det i tegneserieform
sættes der eksplicit spørgsmålstegn ved selve
det at skrive historie - det udvalg af materialet enhver historiker
må foretage, og den sammenhæng, der altid må
skabes for at det giver mening. I Browns annotation kan man løbende
se, hvordan han forsimpler og ændrer på faktiske forhold;
tre til Toronto udsendte mestizforhandlere kondenseres til én,
Biskop Bourget fortæller
personligt Riel de ord, han i virkeligheden nedfældede
i et brev, en gruppe flygtende mounties forlader det i
Manitoba beliggende Fort Carlton i dagslys, i stedet for - som
i virkeligheden - om natten, for at vi kan få en væsentlig
samtale mellem Riel og den militære leder af metizstyrkerne,
Gabriel Dumont, der her overværer flugten, osv. Denne frie
omgang med fakta sker først og fremmest i klarhedens tjeneste
og generelt lykkes det; mange forhold forsimples, fordi de simpelthen
ville være for rodede og forvirrende at præsentere
korrekt og ikke ville bidrage markant til det fortalte, men visse
steder fornemmer man hvor svært det er at forsimple så
komplekse forhold, som der her er med at gøre - dette ses
fx. i sidste dels retssag, hvor personer der har en åbenlys
forhistorie i forhold til det vi har læst, pludselig dukker
op for første gang og taler om begivenheder, vi ikke har
fået fortalt. Men igen er der tale om et valg truffet i
fortællingens tjeneste. Louis Riel er historie som
fortælling - hvis en forskudt sandhed tjener fortællingen
bringes den, til trods for at det underminerer den historiske
troværdighed som vi traditionelt forstår den, men
samtidig fastholder Brown den metodiske konsekvens og priviligering
af kilderne. Hans fortolkninger bliver aldrig for alvor vidtløftige
og undskyldes med hvad der ligner stor konsekvens i annotationen.
Alt er fremstillet med stor nøgternhed og en, som allerede
nævnt, uemotionel distance og tilsyneladende objekivitet.
Det er først når Riels vision
fra den 4. Himmel umærkeligt flettes ind, at fortællingens
sammenblanding af forskellige erkendelsesplaner bliver åbenbar.
DEN TVIVL på sandheden, der opstår ved denne sammenblanding
ligger endvidere implicit i selve seriens form og struktur. Det
6-delte kvadratnet illuderer det oplyste, ordnende blik, der trods
tvivlen også er en afgørende del af den moderne erkendelse.
Sideopbygningen bærer paradokset mellem subjektiv erkendelse
og objektiv stræben i sig - samtidig med at den gennem sin
symmetri signalerer objektivitet, er den formidler af et stærkt
subjektivt blik. Ligesom det var tilfældet med 1800-tallets
mange visuelle apparater, fx. stereoskopet eller kukkassen, priviligeres
det oplevende subjekt, der således præsenteres for
et uforstyrret, 'almægtigt' blik på verden. Men dette
blik er udvalgt for os, ligesom al historieskrivning er
det et ordnet fragment af en uoverskuelig virkelighed, og sideopbygningen
gør ved sin demonstrative ensartethed opmærksom på
dette forhold. Brown undergraver endvidere med stor konsekvens
den tilsyneladende symmetri - han foretrækker fx. ofte at
bryde den enkelte side op med sceneskift og lader kun sjældent
en sekvens 'lukke sig' ved begrænse den til en side. Samtaler
iscenesættes endvidere ofte sådan, at de samtalende,
isoleret i hvert deres, sidestillede billede "taler til marginen",
i stedet for at placere billederne, og således figurerne,
overfor hinanden.
Browns tegne- og fortælleteknik er i det hele taget en
tour-de-force i udforskningen af tegneseriens udsigelsespotentiale.
Brown har taget udgangspunkt i Harold Grays klassiske avisstribe
Little Orphan Annie med dens sirlige skraveringer, dens
statuariske voksne med små hoveder og dens hvide prikker
i stedet for øjne. Et alvorligt historisk drama befolkes
således af rendyrkede cartoons, med store næser
og det hele. Han benytter endvidere lydeffekter
med stor sikkerhed - skud siger "BLAM BLAM", når
de er tæt på kvadratnettets øje, mens de siger
"PK PK", når de er længere væk. Og
hans sans for taleboblens semantik er udsøgt - al dialog
på fransk og andre ikke-engelske sprog er i bedste superheltebladsstil
indrammet af krokodillenæb, tykkelsen af bogstaverne varieres
med det taltes toneleje, og den skildringen af grænseoverskridende
kaskade af fornærmelser, der leder til loyalisten Scotts
henrettelse, er løst forbilledligt ved at fylde bobbel
efter bobbel, side efter side, med X'er,
hvilket giver en på én og samme tid monoton og pågående
effekt, der lader injurierne vokse og forme sig af den enkelte
læsers fantasi.
Ligesom det er tilfældet med den ellers væsensforskellige
tegneseriejournalist Joe
Saccos arbejde, bevirker den stærke grafiske egenidentitet
en paradoksal troværdighed, fordi man ikke forføres
til at forveksle formen med virkelighed, men i stedet bevidstgøres
om dens fortolkende natur. Tegneseriens fortælle- og billedsprog,
som det praktiseres her, besidder en sjælden klarhed og
lettilgængelighed, der i overvejende grad formidler det
dokumentariske materiale yderst effektivt - især når
det læses sammen med annotationen. Derudover besidder billederne
med deres luftige og varierede skraveringer et lettere arkaisk
præg, der knytter forbindelsen til forrige århundredes
bladtegning og grafik, hvilket yderligere styrkes af elementer
som den ikke-naturalistiske, men effektive skildring af heste
i fuld firspring med alle benene strakt ud fra kroppen. Dette
er selvsagt helt i pagt med gengivelsespraksis i tiden før
fotografen Eadweard Muybridges fotografiske snapshotskildringer
af heste og andre legemer i bevægelse fra de sene 1870ere.
VIGTIGST AF alt, bæres billederne, trods køligheden
og distancen, som nævnt frem af en uudgrundelig poesi, der
ofte næres af den tomhed, de synes at rumme - det er som
om den ånd, Riel insisterer på, har forladt det univers
han vandrer i. Dette når en smertefuld klarhed med retssagsdelen,
der udelukkende er sat i totalbilleder af figurer i profil eller
¾-profil på ren sort baggrund. Denne minimalisme
bibringer læseren et stemningsmæssigt kontrapunkt
til den visuelt overdådige skildring af oprøret i
den forgående del, og accentuerer den følelse af
uafladeligt tab, Riel her oplever. Hans sag høres ikke,
selvom domstolen næsten respektfuldt lader ham tale, og
han dømmes køligt og velovervejet til døden
efter en pertentligt gennemført retssag. Det er tydeligt,
at den Gud han så intenst tror på, er blevet vendt
ryggen af de nye tider. I stedet for at vinde genlyd, trækker
den Ny Verden, han skulle være profet for, på skuldrene
af hans anklager om uansvarlighed og sindssyge og sender ham til
skafottet.
Skildringen af Riel som på én og samme tid retskaffen
forkæmper for jordiske, såvel som spirituelle rettigheder,
og som en ustabil, urealistisk og i sidste ende farlig fundamentalist,
er kernen i en serie, der er konstrueret omkring paradokser og
således både anerkender og forholder sig skeptisk
til en stærk tro på et alternativ til den modernitet,
der har bibragt os verden af i dag - en verden, hvor disse divergerende
fortolkninger af virkeligheden ligger i stadig konflikt uden udsigt
til forsoning. Riels - og seriens - sidste ord vokser sig da også
ved eftertanke til et både desperat og håbefuldt opråb
rettet til Ham, vi har vendt ryggen.
Brown, Chester (2003).
Louis Riel. Montréal: Drawn & Quaterly. $24.95.
Oprindeligt udgivet i Louis Riel #1-10, 1999-2003, Montréal:
Drawn & Quaterly.
|
[Januar 2004]
|

|
 | |
|


Før
og efter.

Riel møder
Bourget på dennes sygeleje.

Macdonald
fremlægger sin plan for CPRs direktør.

Toget - en
af modernitetens teknologiske forudsætninger bringer den canadiske
hær frem til Manitoba. Sekvensen med de tre generaler nederst
er iøvrigt typisk for Browns forsimplende metode: I virkeligheden
mødtes de tre ikke, men korresponderede via kurer, men det
ville tage for meget unødvendig plads i tegneserien, hvorfor
de vises sammen.

Riel
drøfter strategi med Gabriel Dumont.

Riel transporteres
til den 4. himmel.

Fra skildringen
af det første slag i opstanden, ved Duck Lake. Bemærk.
Browns klarhed i stregen og brug af lydeffekter.

Den opsætsige
Thomas Scott, hvis henrettelse bliver begyndelsen til mestizoprørets
endeligt, bander side op og side ned.

Fra skildringen
af retssagen mod Riel. Bemærk assymetrien og den "rygvendte"
dialog.

Hvem er sindssyg?

|