AFSLØRING
Craig Thompsons Blankets

Af T. Thorhauge

Siden sin imponerende debut, Good-bye, Chunky Rice (1999), har der været stille om Craig Thompson, men hans forlag stod ikke tilbage med at bekendtgøre at det unge stortalent arbejdede på en 500-siders selvbiografisk tegneserie med titlen Blankets. Personligt husker jeg mødet med Thompson i Angouleme '01, hvor han promoverede selvsamme ved at uddele en lille, men lovende smagsprøve. Joe (Safe Area Gorazde) Sacco var også tilstede på festivalen, og slog straks kløerne i landsmanden Thompson, siden den franske presse (endnu) ikke interesserede sig synderligt for Saccos journalistiske serier. Sacco forklarede stønnende Thompson (og Rackhams Bureau!) om trængslerne med hans næste projekt, The Fixer, hvor langsomt det skred frem, (bl.a. fordi han havde øget mængden af sirlige krydsskraveringer... yderligere!); "Det bliver kun til et par sider om måneden". Sacco spurgte derefter henkastet høfligt til Thompsons projekt, om det monstro skred frem efter planen - "Jeg laver ti sider om ugen", sagde Thompson uden en snert af praleri. Sacco stivnede. Først blev hans ansigt grønt, så blåt, for at slutte i en hvid, vantro dødsmaskeagtig grimasse...

Nu er den her så, endda 80 sider længere end lovet - en veritabel mursten, tegnet som en drøm. Nu kan alverdens tegneseriefans ved selvsyn bedømme om Thompson vitterligt er Guds gave til tegneserieverden, sådan som hypen ville have det, den næste Eisner?, den næste Crumb?, den næste Ware?, den næste...?

Blankets er historien om Craig Thompsons barndom og tidlige ungdom i en stærkt troende & ufremkommelig afkrog af Wisconsin. Fortællingens smukt orkestrerede ikke-kronologiske struktur fører lydefrit læseren frem og tilbage & frem og tilbage mellem forskellige oplevelser i Thompsons liv, uden på noget tidspunkt at miste grebet om læseren; Blankets er noget så imponerende energisk som en 580-siders pageturner. Men hvad handler den om? Tjah, om Craig Thompsons liv, selvfølgelig. Jo, men om hvad eller hvilket i Thompsons liv?

Forsiden forestiller den unge Thompson, der i et sneklædt skovlandskab ømt omfavner Raina, sin ungdomskærlighed, og dermed har ophavsmanden selv indikeret en læsestrategi, om man så må sige; kærlighedshistorien er hovedmotivet. Men på bagsiden vises Thompson som barn med sin lillebror Phil, et motiv, som også optager mange sider i Blankets. Mange andre historier sniger sig også ind i fortællingen, blandt andet har Thompson et skarpt blik i skildringen på Rainas far, som er ved at blive skilt fra Rainas mor, en skilsmisse, som hans joviale ukuelighed nægter at acceptere. Raina - for nu i forsidens ånd at blive ved hende - skildres som en gudinde; smuk, vis og sfærisk. Historien om hende er historien om ung, uskyldig kærlighed, om seksualitetens spiren, og om de eksistentielle kvababbelser en stærkt religiøs opvækst medfører, når man når dertil.

Thompson beskriver gennemgående sig selv som en outsider, i familien, i skolen, på vinterkirkelejren. Gennem hele fortællingen er hans oplevelser med kristendom central; hans familie er religiøs, skolen er det, Rainas familie er det. Thompson selv er en moderat tvivler, der flittigt læser Bibelen - først og fremmest fordi en skolelærers løfte om Himlens evige ubesværethed er en forestilling, den hårdt plagede ungersvend kan søge tilflugt i. Raina stiller i højere grad spørgsmålstegn ved forestillingen om det evige liv i det hinsides - i deres forskellige modenhed & evne til refleksion fornemmer man kimen til forholdets endeligt.

Thompson skildrer sit forhold til Raina sart, følsomt og med stor oprigtighed, men det er imidlertid de andre historier i Blankets, der stjæler billedet. Især det uforløste forhold til lillebroren Phil er interessant, ikke mindst fordi barndomspassagerne med ham og Thompson hører blandt de stærkeste og mest underholdende episoder i bogen - især en tissekamp i dobbeltsengen tager kegler. Men Phil forsvinder ud af Thompsons perspektiv - de vokser fra hinanden, som Thompsons fortællestemme forklarer læseren. Han dukker senere diskret op til middage hos forældrene og, at dømme efter hans frisure, er han blevet punker; alene antydningen af en ufortalt historie bringer mere nerve ind i denne del af fortællingen, end man finder i Raina-delene, der - hvor virtuost de end er skildrede - ikke hæver sig over det lifligt kliché-agtige.

Og her erindrer denne læser sig den klassiske problematik om transformationen fra store livsoplevelser til store kunstoplevelser. I Thompsons liv har kærligheden til Raina utvivlsomt spillet en stor rolle, men de følelser og de oplevelser han gennemlever er så at sige almindelige (forholdsvist) udramatiske, og siden fortællestemmens refleksioner også befinder sig på et (forholdsvist) overfladisk, deskriptivt niveau, forbliver læsningen af denne del af Blankets et smukt arrangeret, men kaloriefattigt måltid. Ikke dermed sagt, at man ikke ud af banale livsoplevelser kan skabe stor kunst, Craig Thompson magter det blot ikke tilstrækkeligt.

Kort efter udgivelsen af Blankets verserede en lang diskussion på The Comics Journal's hjemmeside om, hvorvidt skildringen af fortællingens kristne karakterer var stereotyp eller ej. Det blev indvendt, at hvis det var sådan Thompson havde oplevet dem, så kunne skildringen ikke anfægtes, at sådan er (den slags) kristne bare, og så videre. På den anden side blev Thompson skudt i skoene, at han fortælleteknisk set er tydeligt influeret af Will Eisner, som er jo om nogen kendt for at overlagt at udnytte det forhold, at stereotyper gør sig godt i tegneseriemediet. Og her må det jo konstateres, at opblomstringen af nye, komplicerede tegneserier som David B.s L'Ascension du Haut-Mal (/Epileptic) eller Dan Clowes' David Boring m. fl., har muliggjort en problematisering af denne forestilling om at tegneserier gør sig bedst, når de bliver ved enkle og velgjorte idé-koncepter, som Eisner eller f.eks. Carl Barks er kendte for.

Diskussionen om stereotypificering i Blankets er fundamental. På den ene side er det et taktisk valg, der i bedste Eisner-stil forlener fortællingen med en forførende læsevenlighed - man suser lige igennem den - men det er også det kunstneriske projekts akilleshæl; fortællingen er og bliver for overfladisk. ...men hvilken overflade! Thompson behersker så godt som alle facetter af penseltegning virtuost, hans sidelayouts er originale, intelligente og dybt, dybt virkningsfulde og strukturen som nævnt lydefri. Og bortset fra Eisner fornemmer man inspiration fra andre store mestre, såsom blandt andre Bill Watterson, David Mazzucchelli, Blutch, Raymond Briggs og David B.

Når det nu ligger anmelderen på sinde at understrege problematiske aspekter ved et i øvrigt imponerende - på mange måder unikt - tegneserieværk, eksekveret af en kun 27-årig tegneserieskaber, er det fordi Thompson med dette projekt sender et tydeligt statement om, at han har i sinde at indtage en plads i den internationale tegneseriekulturs absolutte top. Dette projekt kan meget vel lykkes for Thompson, hans håndværksmæssige formåen er der som antydet allerede, men der skal gris på gaflen, før billetten til tegneserie-Pantheon udstedes.

Hold øje med den knægt!

Thompson, Craig (2003). Blankets. Marietta, GA: Top Shelf Productions.

[August 2003]