Tony
Millionaire har de seneste års tid markeret sig som en af
Nordamerikas konsekvent sjoveste og mest underfundige stribetegnere.
Hans ved bardisken fødte figurer Drinky Crow og Uncle Gabby
har i striben Maakies siden de tidlige halvfemsere drukket
sig sanseløse og blæst deres hjerner ud med overdimensionerede
seksløbere i en række alternative ugeavisers spalter
landet over. Samtidig har de udstoppede udgaver udforsket et eventyrligt
og uhyggeligt barndomsunivers i de serier og børnebøger,
der udgør den fortsatte fortælling om Sock Monkey.
I dette interview fortælle Millionaire om seriernes tilblivelse
og sit særlige univers' beskaffenhed, og hvordan den misantropi
der alle dage har været grundtonen i hans arbejde med tiden
og alderen i stigende grad er blevet tempereret af den poetiske
værdsættelse af livets skønhed, der ligeledes
har været en konstant og som fortsat finder sit umiddelbare,
konkrete udtryk i hans smukt illustrative og samtidigt cartoony
streg, men i sidste ende gennemsyrer hele hans forestillingsverden.
Millionaire
nyder i amerikanske, og særligt New York'ske, tegneseriekredse
en noget herostratisk berømmelse som en brovtende alkoholiker
med 5 millioner historier fra de varme lande - en notoritet, der
ikke synes at have fortaget sig synderligt selvom han nu har slået
sig ned i det solrige Californien og har stiftet famillie. Da
disse aspekter af hans karriere er blevet dækket fyldigt
andetsteds,
er valget her næsten udelukkende faldet på hans kunst.
----
En
af mine venner har lige sendt mig nogle fotografier af Lake George,
som han siger, er det smukkeste sted i USA. Og det er det.
Er det rigtigt? Hvor er det?
Det er nordpå i staten New York, op ad floden ved Albany.
Og du har aldrig været der?
Nej, jeg boede i New York i ti år. Jeg mødte min
kone der, og vi blev gift oppe i Catskills-bjergene. Vi rejste
til Niagara Falls på bryllupsrejse, hvad der ikke er særlig
originalt, men der er bare så smukt deroppe. Men jeg kom
aldrig til Lake George.
Det må jeg prøve. Jeg trænger til at komme
ud af byen.
Hvor er du? Jeg troede, du var i Sverige eller sådan noget?
Jeg er fra Danmark, men jeg er i New York City lige nu. Jeg
har været her i to år.
Jeg fejrede engang Nytårsaften på en strand i Danmark.
Er det rigtigt? Hvor var det?
Der var nogle vilde klitter…
Det må have været på vestkysten, ved Vesterhavet.
Der er store bølger der, efter dansk målestok.
Ja, på vestkysten, med alle disse her stråtækte
bindingsværkshuse…
Min familie har sådan et sommerhus derovre, hvor jeg
tilbragte mange af somrene i min barndom. Der er smukt.
Ja.
Jeg vil gerne begynde med at spørge dig om forskellen
mellem dine to vigtigste serier, den ugentlige Maakies
og Sock Monkey. Der er bestemt et fællesskab i
grundtonen og i temaerne, men der er også mange tydelige
forskelle. Hvordan er din tilgang til dem forskellig, og hvordan
ser du dem i forhold til hinanden?
Maakies har faktisk hele tiden været en slags dagbog,
med en ny idé hver uge. Den har ændret sig i takt
med at jeg har ændret mig; stemningen varierer meget, nogle
gange er den tankevækkende, andre gange er det bare en eller
anden skør idé, jeg lige har på det tidspunkt.
Den er meget grovere, jeg kan bruge bandeord og udforske voksne
emner. Den er meget eksperimenterende: jeg kan gøre nærmest
lige, hvad jeg har lyst til, så længe det er morsomt.
Det er bare, hvad end min hjerne nu kaster op. Sock Monkey
er derimod mere planlagt. Jeg forbereder som regel en historie
et halvt til et helt år i forvejen. Den er mere barnlig,
men jeg går samtidig efter noget mere højtravende,
ja efter kunst. I bund og grund forsøger jeg at fremkalde
nogle barndomsminder, som for eksempel når jeg besøgte
min farmor i hendes gamle hus – de gamle værelser,
trappen, alle de magiske ting fra barndommen.
Men bortset Sock Monkey-børnebøgerne
er det tydeligvis ikke en stribe, der er beregnet for børn.
Hvem ser du som dens læsere?
Faktisk tænker jeg ikke ret meget på læsere,
men jo, den er ikke for børn. Den er nærmere om en
voksen, der husker hvordan det var at være barn.
Når du siger, Maakies er mere dyster, spekulerer
jeg på, hvordan du får det til at stemme med de meget
dystre, til tider ret uhyggelige aspekter i nogle af Sock
Monkey-historierne…
Altså, Sock Monkey handler temmelig meget om de
ting, jeg tænkte på, da jeg var barn, og jeg tænkte
ikke på uhyggelige ting. Jeg tænkte på alle
livets mysterier, lugten i et værelse, hvordan et gammelt
dørhåndtag så ud, eller hvordan lyset spejlede
sig i det. Striben handler mindre om eventyr end om virkeligheden.
Jeg tænkte bare på den historie, hvor Sock
Monkey for eksempel kommer til at dræbe
fugleungen, eller den, hvor de torturerer blåskaden.
Jamen, igen handler de historier mindre om en eller anden form
for iboende mørke. De forsøger bare at fremmane
nogle situationer fra barndommen. Den med fugleungen er for eksempel
et forsøg på at fremkalde følelsen hos et
barn, der leger i en baggård og pludselig indser, at han
har gjort noget forfærdeligt; den dér følelse
af dårlig samvittighed, når virkeligheden pludselig
braser ind i din legeverden. Det er det samme med historien om
blåskaden: den handler om de ting, man er bange for som
barn. Altså, striben er jo ikke lavet specifikt for børn,
men den er tiltænkt de børn, som alligevel kunne
blive interesserede, som sætter pris på udfordringen
og udbyttet af at læse den, og jeg vil bestemt heller ikke
skræmme deres forældre væk.
Maakies er ret primitiv i sin humor men evner ikke desto mindre
at formidle et mere komplekst verdenssyn, og den beskæftiger
sig tydeligvis med dybere emner, end man umiddelbart kunne forledes
til at tro. Det er vel de ambitioner om at lave kunst, som du
nævnte i forbindelse med Sock Monkey, der her er
på spil. Der er hele tiden et ekstra lag. Hvordan får
du de divergerende elementer til at harmonere i striben? Eller
ser du dem overhovedet som divergerende? Hvordan ser du striben
med… øh… jeg er ikke helt sikker på,
hvad det er, jeg vil her…
Det lyder mere som en beskrivelse af striben end som et spørgsmål.
Og det er en ret præcis beskrivelse af striben, som jeg
ser den. Jeg har faktisk ikke noget at tilføje. Din beskrivelse
af striben er bedre end spørgsmålet.
OK, så vil jeg gerne spørge dig lidt om stribens
tilblivelse. Hvordan du fandt på den, hvad forbindelsen
er til din tid i New York – du boede ude i Williamsburg,
ikke?
Jo, i størstedelen af den tid jeg boede i New York. Det
år var det en virkelig kold vinter; det sneede rigtig voldsomt,
og mit liv var generelt ret elendigt. Jeg boede sammen med min
kæreste, som ikke havde noget job og derfor var afhængig
af mig. Jeg havde tjent mine penge ved at tegne folks huse og
sælge tegningerne til dem. Det var selvfølgelig mest
noget, jeg kunne gøre om sommeren. Jeg havde oven i købet
været i stand til også at gøre det de foregående
vintre ved bare at tilføje blade til træerne og så
videre på tegningerne, men denne vinter var det bare for
koldt til at gøre det, så jeg havde ingen penge.
Så fik min kæreste et arbejde, og som det ofte sker
i den slags situationer, smed hun mig ud. Jeg flyttede ind hos
en ven og begyndte bare at hænge ud i en bar. Eftersom jeg
var flad, sagde ejeren til mig, ”jeg giver dig en gratis
øl for hver tegneserie, du tegner til mig.” Så
jeg tænkte, ”gratis øl!” [Matthias ler]
og begyndte at lave sådan nogle små tegneserier med
en lille krage, som drak sig fuld og blæste hjernen ud –
Drinky Crow. Inden længe var der også andre af stamgæsterne,
der tegnede Drinky Crow-striber, og det endte med, at ejeren samlede
striberne i et fotokopieret nyhedsbrev, som han plejede at lægge
på baren. Jeg er sikker på, at der er nogen, der har
en kæmpe stak af de tegneserier liggende – jeg har
dem ikke mere. Nå, det var sådan, striben blev født.
Det var sjovt at tegne en fuld krage, der skød hjernen
ud, og striben var fyldt med vemod og fortvivlelse, ligesom jeg
var. Det var en måde at få vendt de følelser
bort fra mig selv.
På et tidspunkt ringede The New York Press og
spurgte, om jeg ville være interesseret i at tegne striben
for dem, og om jeg kunne sende nogle færdige striber. Det
gjorde jeg, og så begyndte den at blive trykt der. Siden
da er der en række af ugeaviser rundt om i landet, der er
begyndt at bringe den.
Sidste år skiftede du til The Village Voice…
Ja. The New York Press fik ny ledelse, som i bund og
grund gjorde avisen til noget lort. De nye redaktører er
elendige, og nu er den bare fyldt med annoncer. Det betyder blandt
andet, at de har mistet de fleste af deres tegnere. I mit tilfælde
bad de mig gå ned i løn, og jeg sagde, ”det
kan jeg sagtens” og ringede med det samme til The Voice
og gik over til dem.
Det virker som om, at de grundlæggende følelser
af fortvivlelse og vemod, som du nævnte, stadig ligger til
grund for striben. Er den stadig en afspejling af dit liv? Du
sagde, det var en form for dagbog, og selv om striben bestemt
har ændret sig med tiden, virker den stadig ret misantropisk.
Mit liv har virkelig ændret sig, siden jeg begyndte på
striben. Jeg er gift og har to børn og bor ude i Pasadena
nu, hvor der virkelig er smukt. Det er som om, jeg konstant er
omgivet af fugle og blomster for tiden. Men humor fungerer bare
bedre med fortvivlelse, og det er også noget, jeg lægger
mærke til hver dag, når jeg ser mine børn vokse
op og gå igennem alle de her problemer, vi alle har –
det er morsomt. Men min stribe har ændret sig i takt med
mit liv, hvis du kigger nærmere…
Ja, det var noget, jeg ville spørge dig om: det lader
til, at der er flere striber ligesom den relativt nye med fyren,
der kigger på sin indkøbsseddel og pludselig vender
sig om og ser bjergene
bag sig.
Den er direkte baseret på, hvordan det er at bo heroppe.
Bjergene i Pasadena er virkelig smukke – måden de
skifter farve på, når skyerne bevæger sig hen
over dem. En dag stod jeg udenfor og skrabede fugleklatter af
min bil, og pludselig vendte jeg mig og opdagede, hvordan bjergene
skiftede farve, og hvor smukt det var og hvorfor helvede står
jeg her og brokker mig over, at der er fugleklatter smurt ud over
min bil? I virkeligheden har striben aldrig handlet om fortvivlelse,
men om de smukke øjeblikke, der forekommer ind imellem
fortvivlelsen over livet. Der er én stribe, der opsummerer,
hvad det handler om. Dengang jeg boede i Brooklyn, stod jeg en
dag og kiggede på himlen sammen med en af mine venner. Og
himlen over Brooklyn er kolossalt smukt, hvis man giver sig tid
til at kigge på den, hvad der ikke er mange, der gør.
De har alt for travlt med at kigge ned eller kigge frem. Men altså,
min ven, som på det tidspunkt boede i en båd og var
fuldstændig flad, begyndte ud af det blå at grine
højt, så jeg spurgte ham, hvad han grinede af. ”Bare
hvor rædselsfuldt livet er!” Det brugte jeg i en af
mine striber, og den opsummerer virkelig, hvad mit værk
handler om. Livet er så svært. Måske stammer
det alt sammen fra dengang, jeg boede i New York, hvor man har
så mange muligheder, men hvor det samtidig er så svært
at overleve. Måske er det derfor, det er sådan et
fedt sted at skabe ting og være kreativ: folk lever i den
form for både desperate og lovende situation.
Hvordan ser du udviklingen af byen, af et område som
Williamsburg, som selvsagt var meget anderledes, dengang du boede
der, i forhold til nu, hvor det er blevet hipt?
Jeg tror, det i høj grad handler om geografi. Williamsburg
er blevet dyrt og trendy, ligesom SoHo var det førhen,
eller Tribeca. Det skete oven i købet for The Lower East
Side, hvor jeg boede på et tidspunkt. Jeg flyttede derfra
til Brooklyn, fordi huslejen steg til $1200. Da jeg boede i Williamsburg
var huslejen kun på $400, så det var til at betale.
Men det var ikke noget sikkert sted at bo: jeg blev berøvet
fire gange, mens jeg boede der. Nu er det rykket et andet sted
hen; tingene flytter sig. Folk har godt nok fortalt mig, at Midtown
har ændret sig meget, og hvordan det nu er helt anderledes
på grund af [den tidligere borgmester] Giuliani og alle
politifolkene, men…
Ja, det er tydeligt, selv for en, der ikke har boet her ret
længe, at tingene har ændret sig.
Men det betyder altså ikke ret meget. Problemerne flytter
bare rundt eller skifter form. Førhen var folk bange for
at blive stukket ned; nu er de bange for at blive bombet –
der er ikke noget, der ændrer sig.
Jeg vil gerne spørge dig om Terence Ross og dit samarbejde
med ham på nogle af Maakies-striberne.
Ja, Terrence Ross, det er ham, der lige har sendt mig billederne
af søen. Han er en kæmpe digter, der boede i Brooklyn
i et kæmpe hus med et enkelt lille vindue. Der havde han
en madras, der var kradset hul i, og hylder med ragelse overalt,
det var totalt uorganiseret. Han skrev nogle smukke digte, som
han bare efterlod rundt omkring og ikke gjorde noget ved. Jeg
opfordrede ham til at samle dem og få dem udgivet. Til sidst
begyndte jeg at tage dem med mig, for ligesom at hjælpe
ham med at få det ud i verden, men han opdagede det og standsede
mig. Jeg tænkte, at jeg nok blev nødt til at betale
ham for at redde nogle af hans ting, så jeg begyndte at
købe vittigheder og historier af ham. Jeg har altid godt
kunne lide idéen om striben som noget kollektivt, så
jeg fik ham til at skrive en gang imellem. Jeg begyndte at tegne
ham som den der robot-alligator, og han bad mig skrive sin IQ,
som han er meget stolt af, på dens pande.
Kan du uddybe idéen om striben som et fælles
projekt? Hvor ofte får du andre til at lave den, og hvordan
foregår det?
Det har altid været en fælles ting. Sådan begyndte
det, da jeg tegnede den for at få gratis øl, og jeg
har bare beholdt den filosofi. Cirka to gange om året beder
jeg en anden om at lave den, hvis jeg ikke selv kan, for eksempel
hvis jeg skal på hospitalet eller noget. Jeg beder dem bare
om at sørge for at få den lavet.
Hvad er historien bag Ted Ralls Maakies-stribe?
Blev den nogensinde trykt eller bliver den det nogensinde?
Der findes en Ted Rall-Maakies, men den er aldrig blevet
trykt, og den bliver det heller aldrig.
Hvad går hele Ted Rall-historien egentlig ud på?
For nogle år siden skrev Ted Rall en temmelig tynd artikel
i The Village Voice om art spiegelman, som i bund og
grund kritiserede ham for at være en stor mafiaboss i tegneserieverdenen.
The Voice har altid været en avis, som forsøgte
at vælte etablissementet, så de fik ham til at skrive
den. Ted havde fået den fikse idé, at art spiegelman
er sådan en forfærdelig mand, der sidder og kontrollerer
alting, mens min oplevelse af ham altid har været udelt
positiv. Ted er sikkert bare misundelig. Det er helt tydeligt,
at han selv gerne vil være ’den magtfulde tegneserie-konge’
med de bøger, han har udgivet [Attitude-samlingerne
af alternative, ugentlige striber]. Det virker som om, han forsøger
at positionere sig som en rigtig primus motor, men han er i virkeligheden
bare et røvhul, der meler sin egen kage. En masse tegnere
skrev ind til redaktøren på grund af artiklen og
sagde grundlæggende bare, at Ted var fuld af lort. Det genererede
meget mere post, end de ting de plejer at trykke i The Voice.
Så sendte en af mine venner, der er tegneserieskaber,
Danny Hellmann, nogle falske emails i Teds navn, hvori han gjorde
grin med hans attitude og skrev, ”Jeg er Ted Rall, jeg har
kæmpe nosser, og jeg har tænkt mig at pille alle de
magtfulde fascister ned”, eller sådan noget. Og Ted
sagsøgte ham med det samme! Retssagen er stadig i gang.
Så bad jeg Ted lave en stribe, og han indvilgede, men han
ville have $250 for det. Jeg plejer kun at betale $100, men jeg
tænkte, at jeg bare ville give ham de $250. Så gik
jeg ind på The Comics Journals forum og skrev,
at der ville komme en Ted Rall-stribe på den og den dato,
og at folk skulle tage at læse den, når den kom. Da
dagen oprandt, satte jeg i stedet for en stribe på af Hellman,
hvor han virkelig gav Ted det glatte lag og gjorde grin med ham.
Alt i alt synes jeg, det var en rimelig god handel: Jeg betalte
Ted $250 og fik noget sjov ud af det.
Du ser ikke rigtig ud til at passe sammen med alle de primitivt
tegnede politiske striber i The Voice. Hvad er dit syn
på politiske tegninger, og får du nogensinde lyst
til at udtrykke en lidt mere politisk holdning i dine striber?
Jeg har altid beundret politiske tegnere, og måden The
Voice præsenterer dem på. Hvad mig selv angår,
har jeg en politisk holdning, men den er ret begrænset.
Jeg er grundlæggende ligeglad med, hvad der sker. Jeg er
ligeglad med krigene; de betyder ikke noget, de har altid været
der, og det er det samme med penge. Den slags problemer har altid
været der, og vil altid være der, uanset hvilken regering
man har. Jeg kan faktisk ikke komme i tanker om et eneste vigtigt
politisk emne. Jo, jeg synes, miljøet er vigtigt, jeg bryder
mig ikke om at se dem ødelægge bjergene, rasere skovene,
forgifte vandet – det er den eneste grund til, at jeg har
tænkt mig at stemme; det er derfor, jeg stemmer Demokratisk.
Hvad mine striber angår, handler de om mennesker og forhold;
ikke om masserne, ikke om politik – alt det er jeg ligeglad
med. Jeg interesserer mig for folk i deres hjem, resten er uden
for min kontrol. Jeg stemmer, men jeg er klar over, at jeg stemmer
på det mindste af to onder, og at jeg ikke rigtig kan ændre
noget på det niveau. Faktisk er det nærmest betryggende
at indse, at man ikke kan gøre noget. Jo altså, store
grupper af mennesker kan måske gøre noget…
min teori falder faktisk sammen, når jeg fortæller
den, ups det har jeg lige gjort! I bund og grund handler det nok
bare om, at jeg ikke ved nok til at lave den form for striber.
Og så at jeg hader, når folk forsøger at bestemme,
hvad andre skal mene.
Din humor er ofte ret beskidt. Bliver folk nogensinde fornærmede?
Har du oplevet at blive censureret?
Jeg er aldrig blevet censureret, og jeg er ligeglad med censur.
Det lader slet ikke til, at jeg fornærmer mine læsere.
Jeg har aldrig nogen problemer. Jeg tror, det er fordi, jeg bliver
udgivet i alternative ugeaviser, der har hippe mennesker som målgruppe,
så læserne er ikke typerne, der bliver fornærmede
af det, jeg laver.
Historien om at ordet ‘cunt’ var blevet bortcensureret
fra din stribe, hvad handlede det om?
Man hører hele tiden om censur og om, hvordan FCC [The
Federal Communications Commission] slår ned på dette
og hint, så jeg tænkte, ”det kan jeg måske
udnytte”. Så på The Comics Journals
forum lod jeg som om, at FCC havde censureret min stribe, og folk
troede på det et stykke tid, indtil der var en, der spurgte,
”lige et øjeblik, FCC har ikke noget med tegneserier
at gøre, hvad foregår der?” Så lod jeg
som om, jeg havde taget fejl, og at den i virkeligheden var blevet
censureret af justitsministeren [Matthias ler]. På samme
tid satte jeg en masse nye originalsider til salg på min
hjemmeside, og en masse mennesker kom forbi og købte dem.
Det endte med, at historien gik videre til hundredvis af nyhedssider
og den slags steder. Min side fik omkring 6000 hits om dagen,
i modsætning til de 2000 den plejer, og der var tre personer,
der købte originalsider af mig. Jeg siger dig, jeg skulle
begyndte at sælge Viagra [Matthias ler].
Nu er jeg lidt nysgerrig – dine vittigheder er ofte
ret grove, og nogle gange seksuelle, men du bruger meget sjældent
bandeord.
Jeg synes kun, man skal bande, når det giver mening, altså
hvis det gør vitsen sjovere. Det at jeg brugte ordet ’vagina’
i stedet for ’cunt’ i den stribe, du nævnte,
synes jeg, gjorde vitsen sjovere. Det fik faktisk aben til at
lyde ret følsom [Matthias ler].
Du tegner egentlig heller aldrig noget, der er grafisk stødende.
Jeg tegnede engang en penis, i striben med Gabby på stranden.
Jeg ville have, det skulle være sjovt. Hvis det er sjovt,
gør jeg det. En anden ting er, at det kan give redaktørerne
problemer, hvis det virkelig er sjofelt, og det kan jeg ikke se
nogen pointe i, medmindre det gør det meget sjovere.
Du lavede på et tidspunkt noget pornografisk materiale
til Screw Magazine, ikke?
Ja, men det er længe siden. Det var ikke noget særligt.
Screw var penge, det fungerede fint for mig.
Der et andet emne, jeg gerne vil ind på: det handler
om den nostalgi, der lader til at være så udbredt
i nordamerikanske tegneserier. Der er Chris Ware, Ben Katchor,
Kim Deitch, der er Seth især, og der er også dig.
Det er for eksempel ikke et lige så udbredt fænomen
i europæiske tegneserier. Hvorfra tror du denne fascination
af en svunden tid og af gammeldags måder at skrive og tegne
på stammer?
Jeg tror, det handler om tegneseriemediet. Tegneserier laves
i hånden, med en pen på et stykke papir; når
man tegner stregerne, er det et håndværk. De fleste
nye ting bliver lavet på maskiner; grafik laves på
computer, men tegneserier laves i hånden. Når man
tegner, har man grundlæggende en lige og en krøllet
linje, og det jeg synes er interessant, er at man ved hjælp
af de linjer kan fremmane nogle følelser, og det er bare
ikke noget, folk gør længere. De fleste striber går
efter enkelthed, og minimalisme er bare ikke interessant i tegneserier.
Det er det muligvis i maleri, men generelt synes jeg, at tegninger
med en masse streger er mere interessante.
Ja, vel medmindre de er tegnet af Charles Schulz.
Det er klart, men generelt finder jeg den form for minimalisme
i tegneserier uinteressant.
Men det er ikke det eneste, jeg kan se i din streg. Jeg mener,
det er en meget kunstfærdig streg, men det kunne man også
have i en tegning, der virkede moderne. Dine tegninger minder
mest af alt om illustrationer fra slutningen af 1800- og begyndelsen
af 1900-tallet.
Når jeg tænker på at tegne i en moderne stil,
får jeg lyst til at kaste op. Jeg er totalt tiltrukket af
den gammeldags stil. Jeg ved ikke hvorfor, men det er en ekstremt
stærk følelse i mig. Jeg bliver deprimeret af alle
de nye bygninger omkring mig; jeg kan ikke en gang læse
en ny bog. Moby Dick er nok den sidste jeg bog, jeg nød
at læse. Jeg ved ikke, hvorfor det er sådan; jeg ved
bare, at hvis jeg analyserer det, slår jeg det sikkert ihjel.
Jeg gætter på, at lige det gammeldags look, du
går efter – New England’sk victoriansk kolonialisme
– skyldes, at det er der, du er fra.
Ja, noget af det stammer helt sikkert fra min barndom, men vi
boede ikke i sådan et hus, som dem jeg tegner. Min farmor
gjorde, men vores var et typisk moderne 60er-hus. Men vi var med
til sådan nogle ting som for eksempel traditionelle parader,
hvor jeg var fløjtespiller, hvilket jeg elskede. Hvis jeg
vendte tilbage nu, ville jeg formodentlig sætte mindre pris
på det, men… jeg elsker simpelthen gamle ting, deres
lugt, deres udseende.
Ja, det er tydeligt, at man lagde mere omhu selv i masseproducerede
genstande tidligere.
Helt sikkert. Det er også en af grundene til, at jeg godt
kan lide at bo herude i Pasadena: det har en lang historie. Altså,
det er selvfølgelig ikke ligesom på Østkysten,
og det kan slet ikke sammenlignes med, hvor du kommer fra, men
det har alligevel en historie på mere end hundrede år.
Jeg fandt et gammelt hus her og måtte kæmpe lidt for
at overbevise min kone om at flytte ind, men det er fedt. Det
er fra starten af århundredet, omkring 1901, da arkitekturen
var særligt spændende. Den var meget mere interessant
end hundrede år tidligere, virkelig smuk. Den havde en fantastisk
detaljerigdom med kunstfærdige ornamenter og så videre.
I den periode, 1860-1920, var alting vidunderligt designet, og
det tror jeg, tegnere tiltrækkes af, fordi de er så
optagede af at tegne små ting. Men det er altså ikke
sådan, at jeg er komplet romantisk i forhold til det –
jeg er glad for, at vi ikke skriver 1910. Jeg har lige fået
fjernet en ordentlig klump af min tyktarm, og hvis jeg var blevet
opereret dengang, ville jeg have et indvendigt røvhul.
Jeg ville skide direkte ind i mine indvolde [Matthias ler]. Nu
gav de mig Vicodin [smertestillende middel] og ordnede det hele,
mens jeg lå der. Og nu har jeg det fint.
Jeg vil gerne spørge om din tilgang til tegneserier.
Du tegner på den der meget kunstfærdige måde,
og fra dine illustrationer af huse kan jeg se, at du kan køre
linen ud. Men i dine tegneserier laver du det ’tegneserieagtigt’
nok til, at det liver op på siden; du løsner op for
stregen. Kan du beskrive tankeprocessen i tegneserietegning i
forhold til klassisk illustration?
Tja, eftersom de er tegneserier, er de nødt til at være
tegneserieagtige. Jeg bruger som regel en model til det, jeg tegner,
som jeg så gør tegneserieagtig: jeg forenkler den,
forkorter formerne. Jeg sikrer mig, at det forbliver virkeligt;
det skal se rigtigt ud og være teknisk korrekt. Hvis jeg
tegner et skib, skal alle detaljerne i rigningen være naturtro,
jeg vil have, det skal være autentisk. Jeg vil ikke have,
at min forenkling af det får mig til at se doven ud. Det
er nok bare mig; hvis du tager en af mine yndlingstegnere, Segar,
som i sine smukke, gamle Skipper Skræk-striber
lavede alle detaljerne i for eksempel et skib fuldstændig
forkert, så gjorde det ikke noget, fordi han fik den rette
stemning frem. Men det er vigtigt for mig, det er ligesom at stave:
jeg vil have, det skal være korrekt.
Det handler vel også meget om den verden, du vil fremmane.
Ja, jeg vil transportere dig ind i en særlig verden. Jeg
forsøger at ramme en slags Patrick O’Brian-Jane Austen-sprog
og –stemning. Der er de elementer, men der er også
Crumb og Schulz i.
Godt. Måske skulle vi slutte af med det spørgsmål,
der som regel begynder interviews med tegneserietegnere: hvordan
kom du ind i den verden, og hvorfor har du valgt tegneserien som
din primære udtryksform?
Jeg har altid elsket tegneserier. Det var min morfar, der gjorde
mig opmærksom på dem, da jeg var barn. Han elskede
dem. Han var selv illustrator og ville gerne være tegneserietegner.
Han var i øvrigt gode venner med Roy Crane. Hver gang jeg
besøgte ham, havde han nogle nye tegneserier at vise mig,
og det var virkelig fantastisk. Hele min opvækst tegnede
jeg tegneserier, og især efter at jeg opdagede Zap,
som i den grad fik mig til at sige, ”wow!” Crumb viste
mig virkelig, hvad jeg kunne gøre med tegneserier, og så
har jeg sådan set bare ført det videre derfra.
|
[Juni 2004 ]
|

|

|
|
|



Maakies-ånden
udtrykkes noget nært kvintessentielt i striber som disse.

Fra
Sock Monkey-historien Uncle Gabby.





Fra
sekvensen, hvor Sock Monkey af vanvare kommer til at slå
en fugleunge ihjel.




Maakies
særlige kombination af fladpandet, vulgær humor,
næsten surreel poesi og sort misantropi er åbenbar
ved gennemkigning af blot et håndfuld striber som disse.



Et
par eksempler på poeten Terrence Ross og hans arbejders
optræden i Maakies.

Hellmans
anti-Rall-Maakies.


Millionaire
om politisk indhold i tegneseriestriber. I den øverste
er det bundliniestriben, man skal holde øje med.

Red
hvalerne?

Vagina-striben.


Millionaires
illustrative streg får altid plads til udfoldelse.

Modernismens
arkitektur får et par adelige ord med på vejen af
Solkongen.





Mere
omnisensitivitet og bang-bang-humor...
|