Tegnet
politisk satire hører normalt ret entydigt hjemme i bladtegnergerningen,
mens det i tegneserieform forekommer sjældnere og få
tegnere markerer sig lige stærkt, hvis overhovedet, på
begge områder. Blandt disse få er Peter Kuper en af
samtidens mest konsekvente og grafisk stærke stemmer.
Født
og opvokset som han er i Cleveland, men bosat i New York på
tredje årti, befinder Kuper sig i hjertet af den amerikanske,
politisk engagerede tegnergerning - hans tegninger har været
offentliggjort steder som Time, Newsweek, The New York Times,
Washington Post og The Village Voice og har siden
1979 været medredaktør og -udgiver (med barndomsvennen
og bladtegneren Seth Tobocman) på den regelmæssigt
udkommende politiske tegneserie- og tekstantologi World War
3 Illustrated.
Sideløbende
med sin gerning som bladtegner og illustrator, har Kuper tegnet
serier indenfor en bred vifte af genrer: fra den selvbiografiske
skildring af sin seksuelle modning, Stripped (1995) og
de tegnede rejsedagbøger fra Afrika og Sydøstasien,
Comics Trips (1992), til storbyhymnen The System
(opsamlet 1997), konceptuelle såvel som politiske avisstrips
(opsamlet i hhv. The Eye of the Beholder, 1996,
Mind's Eye, 2000, og Topsy-Turvy, 2000) og,
ikke mindst, litterære tegneserieversioner af såvel
Upton Sinclairs The Jungle (1991), som Kupers måske
mest kongeniale forbillede, Kafkas værker - først
med novellesamlingen Give it Up! (1995) og sidste år
med The Metamorphosis. Derudover har han de seneste år
været fast tegner på den Manuel Prohias' klassiske
stribe Spy vs. Spy (da. Sort og Hvid) for Mad
Magazine (påbegyndt 2000).
Trods
sin alsidige produktion er alle Kupers værker funderet i
et stærkt politisk og socialt engagement og en karakteristisk
grafisk udtryk. De kunsteriske forbillederne er først og
fremmest de samfundskritiske modernistiske kunstnere fra mellemkrigstidens
Tyskland - folk som Georg Grosz og Otto Dix - og de pionerer der
på den tid skabte træsnistsromanen, først og
fremmest belgieren Frans Masereel og hans amerikanske arvtager
Lynd Ward. Men inspirationen fra tegneseriens verden er ligeså
stor, og særligt Jack Kirbys stilsikre og dynamiske grafik
skinner igennem.
Det
politiske engagement kommer, som man vil kunne læse af dette
interview, i høj grad fra hans politisk engagerede forældre,
såvel som det venstreorienterede tegnermiljø, han
er del af i New York - et miljø der kommer til udtryk i
såvel anerkendte medier som aktivistisk plakatkunst o. lign.
og har World War 3 Illustrated som centralt omdrejningspunkt.
Følgende
interview blev foretaget midt i november 2002 i Kupers atelier
på Manhattans Upper West Side. USA var ved at forberede
sin anden krig mod Irak, og skyggerne syntes at tage til over
New Yorks skyline, der godt et år forinden var blevet
berøvet sin mest markante profilering.
POLITISK
SATIRE OG SOCIALT ENGAGEMENT
Næsten alle dine tegneserier har et politisk element
i sig - selv dem, der ikke er åbenlyst politiske eller satiriske
er stadig socialt engagerede - hvor kommer det fra oprindeligt?
Grundlæggende synes jeg, at det er meget anstrengende at
lave tegneserier, der er så meget arbejde i det. Så,
hvis jeg skulle lave noget, uden at det betød noget dybere
for mig, ville det det ganske enkelt virke som alt for meget arbejde
for at producere noget overfladisk. Hvis jeg skal kunne tage mig
sammen og bruge al den tid og energi det faktisk kræver
at lave tegneserier, så bliver jeg nødt til at finde
et emne jeg virkelig føler noget for - og jeg mener, at
det faktisk er en uhyre bred vifte af emner... Jeg mener, når
du siger "politisk" og "socialt engageret",
synes jeg det lyder frygtelig kedeligt [griner]. Jeg ser selv
mit arbejde som ganske underholdende. Men jeg synes, at der er
så mange ting, der virkelig er vigtige at få taget
under behandling og få diskuteret, og tegneserier er den
kunstart, hvor jeg har valgt at gøre det. Det er ganske
enkelt ting, som har en betydning for mig; ting der gør
mig vred eller bange, ting der helt generelt pisser mig af, og
så føler jeg også, at jeg bliver nødt
til at dokumentere den tid jeg lever i. Det synes jeg er værdifuldt,
og jeg prøver altid at finde noget værdifuldt at
videregive i mine fortællinger, så det ikke bare er
mig, der sidder og laller på et stykke papir... Ikke fordi
der egentlig er noget i vejen med lal på papir, men det
gik bare op for mig i en periode, hvor jeg lavede en masse illustrationsarbejde,
at jeg havde virkelig svært ved at blokere for alt det,
der skete ude i verden. Under Golfkrigen havde jeg meget svært
ved at sætte mig ned og tegne glade forretningsmænd
og sådan noget... Men det varierer faktisk meget, hvad jeg
synes er relevant; Hvis jeg laver for meget af én ting
bliver jeg træt af det og begynder at lave noget andet,
selvom der er emner jeg altid synes er relevante at diskutere.
Med tegneserier prøver jeg grundlæggende at eksperimentere
- der er virkelig mange ting du kan gøre med dem; du kan
lave journalistik, pantomime, selvbiografi, fiktion eller fakta
- det er helt åbent, så jeg prøver at udforske
forskellige facetter af mediet, også for at holde mig selv
i gang.
Ja, du har arbejdet inden for virkelig mange genrer, flere
end mange andre tegneserieskabere, faktisk...
Ja, jeg begynder at kede mig alt for hurtigt, hvis jeg kun laver
en ting, men jeg har fundet ud af, at humor tiltaler mig mest
af alt. Jeg prøver at gøre alt mit arbejde rigtig
underholdende, for der er ingen, der gider at høre efter,
hvis man griber dem i kraven og råber dem ind i hovedet,
for at forklare dem, hvor vigtigt ens budskab er. Bare fordi noget
er vigtigt, betyder det ikke, at man kun kan kommunikere det på
én måde - det meste af min tid går med at finde
ud af, hvordan jeg skal få kommunikeret et eller andet.
Jeg spørger mig selv, hvordan jeg godt kunne tænke
mig at få det præsenteret. Det er ikke fordi man aldrig
må være gravalvorlig, men når jeg selv prøver
det, nærmer det sig det selvhøjtidelige, så
det prøver jeg at undgå. Jeg tror, det passer mig
bedre, at forsøge at snakke om tingene på en personlig
og humoristisk måde.
Faktisk har højrefløjen meget lidt humoristisk
sans, de har ingen fornemmelse for ironi, så det er i høj
grad "vores boldgade." Vi venstreorienterede serieskabere
har virkelig en masse redskaber til rådighed.
Der lader til at være meget få højreorienterede
bladtegnere, hvad der altid har undret mig meget...
Tja, de har i hvert fald tendens til ikke at være morsomme...
nogle gange er de morsomme, men det er nu meget sjældent.
Hvorfor tror du der er så få af dem, hvorfor er
flertallet af politiske bladtegnere venstreorienterede? Er det
på grund af traditioner, eller...?
Jamen altså, højrefløjen er tilbøjelig
til ikke rigtig at have humoristisk sans. Noget man skal kunne
er også at le ad sig selv. Det var Mark Twain virkelig dygtig
til, han tog altid sig selv med; det var aldrig "I bliver
altså nødt til at tage jer sammen!", det var,
"Vi, som en gruppe af mennesker, bliver nødt til at
tage os sammen!", og det er ligesom det, det handler om for
mig. Højrefløjen føler sig sikkert hævet
over alt det, de kunne ikke finde på at grine af deres egen
kandidater.
Jeg synes stadig det er underligt. Jeg tror, at traditionen
virkelig spiller en stor rolle. Der er simpelthen sådan
en stærk tradition for venstreorienteret, undergravende
tegnervirksomhed, at det falder bladtegnere helt naturligt.
Ja, det har du nok ret i, det er det samme med jødiske
komikere, faktisk også jøder og tegneserier - det
er også historisk interessant; Superman blev skabt af to
jøder, og der er Will Eisner, Stan Lee, Jack... Kurtzberg,
der er en tradition der. Jeg blev interviewet af et jødisk
blad forleden, og de spurgte mig om det, og jeg havde ikke rigtig
nogle svar. Jeg ved egentlig ikke, hvorfor det er sådan;
det lader til at vokse ud af den jødiske orale tradition,
og så den jødiske selvironi, den humor der ligger
i at være undertrykt - galgenhumor. Humor kan virkelig hjælpe
folk, når de er i forfærdelige situationer. Så
måske blev det en tradition, fordi jøderne er gået
meget af den slags igennem, og så er det blevet en del af
miljøet - så man som jøde kan forholde sig
til den slags og have umiddelbare resourcer at trække på.
Et problem med politisk indhold i kunst er, at det har tendens
til at blive forældet efter et stykke tid. Bekymrer det
dig overhovedet?
Helt bestemt. Det får mig som regel til at vælge
mine emner lidt bredere. Meget af det, man diskuterer hver dag,
er ting der løber over lange perioder, så hvis man
taler om det på en mere generel måde, i stedet for
f.eks. at give det en helt konkret udformning, så kan det
overleve sin tid. Men det specifikke ved en ting er også
godt - det er ikke alt, der skal være alment.
Slet ikke i politik.
Nej, det kommer man ikke uden om. Men så bliver det i det
mindste et historisk dokument, så man kan se tilbage på
det og få et indblik i mentaliteten i den periode, hvad
angår det specifikke emne. Jeg har jo selv udgivet en bog
med mine politiske tegneserier, Topsy-Turvy,
hvor jeg oplevede det problem direkte. Jeg tænkte: "Det
her er kortlivet, jeg bliver nødt til at få det ud
i verden og jeg har ikke lyst til at vente, til det bliver virkelig
gammelt". Og hvis jeg havde brugt en almindelig forlægger,
så havde det taget mindst 6 måneder - og det var ligesom
nu eller aldrig.
Der er nogle ting, der vedbliver at være vigtige, mens
andre forsvinder; noget der virkede vigtigt på et givent
tidspunkt, som f.eks. OJ [Simpson], glemmer man hurtigt, men spørgsmålene
omkring sådan en sag bliver ved med at være vigtige.
Ja, men hvis man gerne vil videregive et klart budskab i sådan
en situation, så bliver man som regel nødt til at
bruge de rigtige navne og citere hændelser og situationer,
osv.
Rigtigt. Der skal man ikke være abstrakt. Meget af mit
illustrationsarbejde har været direkte relateret til specifikke
situationer, og det aspekt kan jeg godt lide ved det, så
det afhænger meget af, hvad man prøver at opnå.
Er det også grunden til at du arbejder inden for så
mange genrer? Ville det gøre dit arbejde lidt forældet,
hvis du kun lavede politiske serier for aviser?
Ja, men jeg ville også løbe tør for energi
på den måde. Jeg lavede en politisk stribe i 2 år
for New York Daily News, og jeg skulle jo holde mig orienteret
om alt hvad der foregik, det var udmattende, det kan jeg simpelthen
ikke. Jeg bliver nødt til at holde pause fra det ind i
mellem. Jeg fik mere og mere mod på at lave en graphic
novel, og det var bare enormt svært under de betingelser,
men lykkeligvis endte det helt af sig selv - de besluttede
at droppe den side, min stribe indgik i, og jeg sagde bare: "Fint,
det er okay med mig!" [kluklatter].
BAGGRUND
Jeg vil lige gå lidt tilbage og spørge dig, om
du voksede op i en meget politisk bevidst familie? Er du fra New
York oprindeligt?
Nej, jeg voksede op i Cleveland, som på sin vis er en slags
mini-New York. Det gav en god base til at komme her. Jeg tog faktisk
til New York, da jeg var ret ung, på grund af tegneseriemesserne,
der blev afholdt her. Jeg tror, jeg startede med at tage hertil,
da jeg var 11 eller 12, og begyndte så at komme her hvert
år. På den måde mødte jeg en masse tegnere
og andre fans og blev rigtig fortrolig med stedet. Jeg blev ligesom
en del af miljøet, så jeg overvejede ret tidligt
at flytte hertil. Jeg havde et par fætre og kusiner og en
onkel der boede her, så det faldt rimelig naturligt.
Var din familie meget politisk og kulturelt bevidste mennesker?
Ja, og specielt i forhold til andre familier, tror jeg, virkelig
meget. Min far underviste som ingeniør på et universitet,
og begge mine forældre var politisk bevidste. De var aktivistiske
nok til at demonstrere mod Vietnamkrigen allerede tidligt, og
havde mig med derude, hvor jeg hjalp dem med at putte politisk
materiale i konvolutter og den slags. De værdsatte den politiske
diskussionskultur,; for dem var det simpelthen en del af det,
man gjorde. Det virkede almindeligt fordi de havde venner,
der gjorde det samme. Så jeg afviser bestemt ikke, at det
har været vigtigt. Og bare det at vokse op i Vietnam-æraen,
at se Nixon blive stævnet og alt det - det var svært
at være blind over for alt det. Så kom Reagan, og
det blev bare ved med at virke meget truende; Jeg var kun
lige sluppet fra at blive sendt til Vietnam, og nu så det
ud som om, at jeg ville blive nødt til at tage et andet
sted hen, som f.eks. Golfen. Og jeg var interesseret i kunst,
og der var en del andre politiske kunstnere, så alt det
har da helt givet påvirket mig.
På kunstskolen var jeg meget interesseret i den tyske ekspressionisme,
som giver associationer til meget alvorlige livsvilkår,
og jeg ville gerne lave noget lignende selv.
Hvor studerede du kunst?
Pratt Institute her i New York.
Var det lige da du flyttede til New York?
Nej, jeg flyttede faktisk hertil på grund af et animationsjob.
Jeg var blevet lovet et halvt års arbejde af den her fyr,
og da jeg så stod her, var han bare "Hvem er du?",
så jeg tænkte "Okay, nu er jeg her." Jeg
ville sikkert være havnet her før eller siden, men
det var derfor jeg flyttede hertil, og det viste sig at være
den helt klassiske New York-skuffelse at blive brændt af
på den måde [kluklatter]
Var du allerede tegneserietegner på det tidspunkt?
Næh, nej, egentlig ikke. Jeg havde fået jobbet på
grund af min skitsebog, og jeg skulle alligevel have siddet og
farvelagt blå baggrunde på animations-cel'er, men
jeg havde bare brug for en grund til at blive i New York. Jeg
var ikke specielt god til at tegne, jeg havde ikke lavet særlig
mange tegneserier mens jeg voksede op - jeg havde ikke tegnet
meget. Jeg sad mest og skitsede, jeg havde en skitsebog, og på
et tidspunkt overvejede jeg, hvad jeg egentlig havde lyst til
at lave, hvad der overhovedet interesserede mig. Hvad kunne jeg
se mig selv lave? Og tegneserier var faktisk det eneste - jeg
havde læst dem gennem hele min opvækst, det var en
slags osmose. Jeg havde simpelthen hele "kataloget"
inde i hovedet. Men, rent fysisk var jeg først i stand
til at lave dem ret sent. På mit sidste år i high
school begyndte jeg at male og lave nogle grafiske tryk og ville
gerne være tegneserietegner.
Var underground-tegneserier så din primære tegneserie-inspiration?
Altså, jeg læste superhelteserier, så jeg vil
ikke afvise, at de har påvirket mig meget, men da jeg nåede
en bestemt alder, så blev underground selvfølgelig
en stor ting. Men det var nu egentlig et bredt udsnit af tegneserier
i almindelighed, for jeg læste en masse superhelteserier,
og kunne mægtig godt lide dem. Jeg ser tilbage på
Jack Kirby som helt fantastisk, og jeg anerkender stadig den slags,
det har jeg ikke tabt. Jeg har klart bevæget mig væk
fra det, det er alligevel ikke henvendt til mig, men det
betyder ikke, at jeg ikke kan værdsætte det, når
det er godt lavet.
WORLD WAR 3 ILLUSTRATED
Hvad var det første du fik udgivet? Du sagde tidligere,
at du lavede et fanzine engang. Var det noget du lavede, før
du kom til New York?
Åh ja, det var noget jeg lavede med min ven Seth Tobocman
da vi var 11. Vi interviewede kunstnere og hele dynen, og vi fuskede
også lidt med at tegne selv, men ikke så meget. Vi
skrev også nogle historier til andre tegnere.
Så I voksede op sammen?
Ja, faktisk siden første klasse. Vi endte så begge
to i New York, og fordi vi havde lavet et fanzine, så vidste
vi hvordan man gjorde - det gælder sådan set bare
om at finde en trykker - så det var oplagt at tænke
i retning af at lave et eller andet. Markedet her var ikke så
stort dengang - Heavy Metal købte nogle af mine
ting, men de var mere til alt det der fantasy - så vi besluttede
os ganske enkelt for at lave vores eget blad [World War 3 Illustrated].
Og igen var der det med aktualiteten i det: "Der er ingen
tegneserier om atomkrigstruslen, og jeg vil gerne have det emne
bragt på bane derude", fordi jeg syntes, at det var
virkelig vigtigt - og det synes jeg stadig det er.
Det var sidst i 70erne?
'79 var det første nummer. Lige på kanten - det
udkom ved juletid i '79. Og på det tidspunkt... Jeg tror
ikke, at [R. Crumbs] Weirdo var begyndt at udkomme, og
[art spiegelman's og Francoise Mouly's] Raw var kun lige
på vej i trykken på samme tid...og lige siden har
det været bladets natur at udvikle en masse kunstnere, at
give en masse mennesker chancen for at få udgivet noget,
at få gang i tingene. Vi havde f.eks. Peter Bagge i vores
første nummer, og Eric Drooker - en masse mennesker har
fået nogle af deres første ting publiceret i World
War 3, folk som senere er blevet helt fantastiske kunstnere.
Jeg har ikke set alle numrene, men bladet ser ud til at være
båret af en stærk redaktionel idé om ikke bare
at udgive politisk materiale, men også arbejde, der har
en vis kunstnerisk kvalitet...
Det er interessant, for jeg kan godt se en slags "World
War 3-stil", det er som om folk, der er interesseret
i sådan nogle emner tenderer mod en stærkt grafisk,
sort-hvid linoleumssnits-æstetik, og der er selvfølgelig
også en klar afsmitning mellem kunstnerne.
Men det er altså ikke en bevidst beslutning fra jeres
side?
Næ, det er ikke bevidst overhovedet...eller, det er bevidst
for så vidt, at vi trykker det vi selv finder spændende.
Jeg leder som regel efter noget, jeg godt kan lide, men det betyder
ikke nødvendigvis den stil...
Altså, Peter Bagge passer ikke rigtig ind der...
Nej, slet ikke, og det her var virkelig tidlig Bagge; de der
rigtig grove, grove ting. Seth Tobocman havde det med på
arbejde, og jeg brød mig ikke rigtig om tegningerne, men
så læste jeg historien, og den var så
sjov og så godt udført at den fik mig til
helt at glemme tegnestilen. Og så har han jo senere kommet
godt efter det, rent tegnemæssigt.
Han er en stor humorist.
Ja, og inderst inde var han nok allerede sådan dengang,
så det har været interessant at se ham udvikle sig.
Men altså, meget af det foregik omkring bladet var ret tilfældigt.
Du og Tobocman lader til at dele syn på megen kunst,
studerede i kunst sammen?
Ja, vi gik på kunstskole sammen, vi gik i folkeskole og
high school sammen, og vi var begge to interesserede i tegneserier.
Jack Kirby påvirkede os begge to kraftigt...
Og tysk ekspressionisme...
Og tysk ekspressionisme. Vores politiske meninger... Altså,
jeg er helt klart mere moderat end Seth, meget mere, men vi kan
mødes på flere punkter end vi kan skændes om,
selvom det ikke nødvendigvis betyder at vi er enige; det
handler om tilgangen. Jeg synes han har en meget effektiv måde
at...
Han er meget direkte.
Ja, han er langt mere direkte, men jeg holder meget af hans arbejde,
det er meget effektivt - jeg føler mig bare mindre tilpas
med det selv, jeg synes jeg er mindre effektiv til det, end han
er.
Faren ved at arbejde på den måde er, at ens arbejde
kan tendere mod usofistikeret propaganda...
Tjah... men, der er ikke noget i vejen med propaganda... Okay,
jeg skal selvfølgelig ikke sige, at der slet ikke er noget
i vejen med det, men...
Det har vel også noget med temperament at gøre;
når noget går hen og bliver meget håndfast,
så bryder jeg mig personligt sjældent om det.
For mig har det meget at gøre med, hvordan det bliver
gjort. Sue Coe, f.eks., laver nogle meget propagandistiske og
lige-i-synet ting, og det synes jeg er fedt, men der er andre
der kan gøre det, hvor det lader mig kold. Det har nok
lidt at gøre med, om du køber den. Hvis du tror
på personen, hvis du oplever, at de virkelig er til stede
i deres ting, at de tager personligt stilling ud fra nogle dybtfølte
overbevisninger, så kan det påvirke dig dybt. Men
hvis det går hen og bliver dogmatisk, og det gør
det i mange politiske grupperinger, når det begynder at
diktere, hvad der er det rigtige at gå og tro på,
så bliver det forstemmende.
Det var den slags, jeg tænkte på...
Jo, men den form for håndfasthed har jeg ikke noget tilovers
for. Men med Seth, der har jeg det sådan, at han er en af
dem, der kan gøre noget, der nok i virkeligheden er lidt
for håndfast, og så alligevel slippe af sted med det.
Du kan mærke, at han er i det, at han ikke laver
sjov, det er ikke skrivebordspolitik. Men det kan ikke desto mindre
virke frastødende på folk, og det kalder jo på
det spørgsmål, som jeg altid stiller: Prøver
du at vise folk, at du har det her fantastiske standpunkt, eller
prøver du faktisk at kommunikere med dem? Du kommer aldrig
til at kommunikere med alle, men du bliver nødt til at
tage stilling til, hvordan du vil gribe det an. Hvis du ikke når
ind til folk, der faktisk har en reel interesse, er det jo synd.
Det er et vedvarende spørgsmål, når du laver
politisk arbejde; kommunikerer du eller rider du blot på
din kæphest?
Bagsiden er, at man kan fortabe sig i nuancer. Nogle gange
er det meget forfriskende, når folk indtager et klart standpunkt,
også selv om de ikke har alle svarene. Politiske spørgsmål
kan virke så komplicerede, at man mister forbindelsen til
sin egen intuition omkring dem.
Enig, alle de spørgsmål dukker hele tiden op, og
ens position ændrer sig hele tiden. Du går f.eks.
anderledes til tingene, efterhånden som du bliver ældre.
Der var en periode i mit liv, hvor jeg var meget tiltrukket af
den der lige-i-synet æstetik - den var i den kunst jeg så,
i den musik jeg lyttede til og den påvirkede min måde
at tegne på, etc. I dag synes jeg de ting, der påvirker
mig, er mere subtile. Men, du kan også komme til et punkt,
hvor du har lyst til at gå tilbage til noget du lavede 20
år tidligere, så det er ret uforudsigeligt. Hvis du
sidder for længe i den samme stol, begynder du at få
ondt i ryggen, du bliver utilpas, og hvis du ikke får brugt
dine mentale muskler, så svinder de ind - for nu at presse
en metafor lidt.
FORBILLEDER
Jeg vil gerne spørge til, hvad der har påvirket
dig kunstnerisk - din stil er meget grafisk og minder om forskellige
slags træsnit eller linoleumssnit... Dit arbejde og [Frans]
Masereel og hele traditionen omkring træsnits-romaner
virker åndsbeslægtede...
Jeg tror, at min fascination af den type kunst startede i high
school, hvor jeg så nogle linoleumstryk i en børnebog.
Jeg lavede faktisk også et par linoleumssnit selv, og der
var helt klart noget over det... det var meget tiltalende. Så
tog jeg til Europa og rejste rundt i '78 og oplevede en masse
forskellig kunst; specielt Pablo Picasso... Jeg tog tilbage til
Europa i et par måneder i 1984, hvor formålet simpelthen
var at se på kunst og vandre rundt og tegne i min skitsebog.
Jeg følte mig særlig tiltrukket af tysk ekspressionisme,
og, hvad angår træsnit, Lynd Ward, men også
illustratorer som Ralph Steadman og Saul Steinberg - hans konceptuelle
tilgang. Da jeg gik på kunstskole...
Hvornår var det?
Fra '78 til '82. Jeg var i en form for praktik-program, så
jeg arbejdede på en tegnestue for Howard Chaykin, Walter
Simonson og andre serieskabere - der var en masse folk der...
Frank Miller var der, han var lige ved at komme i gang. På
det tidspunkt kiggede jeg bare på alt muligt, men jeg endte
altid ved den der meget grafiske tilgang... Det er virkelig svært
at sige, hvad der rammer en. Som dreng havde jeg en masse børnebøger,
som jeg syntes var spændende: Dr. Seuss, f.eks. Og så
stødte jeg på Norman Rockwells arbejde - jeg mødte
ham faktisk, da jeg var omkring 12, jeg tog hen i hans atelier
og han var i gang med et maleri af Abraham Lincoln eller sådan
noget... Jeg var i det hele taget fan af en bred vifte
af kunstformer. Jeg kunne f.eks. ikke rigtig se grænsen
mellem kunst og tegneserier. Jeg tænkte: "Wow, Jack
Kirby er virkelig god, jeg ved virkelig ikke, hvorfor han ikke
er på museum. Det ser ud til, at hvis han bliver blæst
op i størrelse af Roy Liechtenstein, så kan han godt
komme på museum."
Betød hele det fortælletekniske aspekt noget i
dit forhold til træsnits-romanerne?
Helt klart, cross over-aspektet i, at de både var
kunst og tegneserier på samme tid... Lynd Ward... Grundlæggende
er der en umiddelbarhed i den slags arbejde, som overskrider
tid og rum...men jeg var helt sikkert også tiltrukket af
det på grund af min interesse for tegneserier.
Du lader også til at dele noget andet med de kunstnere
- ikke deres håndfaste stil, men deres meget klare socialt
engagerede politiske standpunkt....
Tjoh, med en kunstner som Masereel, så er du faktisk nødt
til at fortolke en del - der bliver tydeligvis sagt noget, men
det er ikke nødvendigvis entydigt og ligefremt, synes jeg
[Matthias nikker samtykkende]. Lynn Ward er måske mere...
Jeg ved det ikke, det er smukt komponeret og så stærkt,
igen har det den her umiddelbarhed. Hvorom alting er, ideen
med at benytte flere billeder til at fortælle din historie
tiltalte mig allerede dengang. Det er helt fint at se på
ét billede, men jeg kunne godt lide at brede det ud over
flere billeder. På det tidspunkt så jeg også
en masse Hitchcock-film - han døde, mens jeg gik på
kunstskole, så der blev vist flere retrospektive serier
med hans film, så jeg så i tonsvis af hans film. Bare
den måde han udtrykker sine ideer...
Det er meget effektivt...
Ja, i et interview nævnte han noget, han havde forsøgt
sig med, som jeg senere har brugt: I en af hans film har han en
betjent med en anholdt morder, som du ser gennem vinduet bag i
salatfadet, der kører bort, og han prøvede at få
dem til at ligne to øjne - prikkerne i "øjnene"
på bagsmækken af vognen. Og han sagde at det måske
var lidt for subtilt at indarbejde den slags "dobbeltbilleder";
det er en lastbil, men det er også et dødningehoved
[klukler].
Det brugte du i din Kafka-bog [Give it Up!]
Ja, præcis. Den
er bøffet direkte fra Hitchcock.
Jeg vil godt spørge til dit forhold til modernistisk
kunst i det hele taget - specielt tysk ekspressionisme har tydeligvis
øvet stor indflydelse på mange tegnere. På
en måde virker den tættere på tegneseriens formsprog
end så mange andre stilarter - specielt tidligere perioders.
Hvorfor tror du det er tilfældet? Er det fordi den opstod
i samme periode som tegneserien?
[Ironisk tonefald] Jeg tror bare, at alle de stakkels fjolser
fra de tidligere perioder kom for sent til toget, fordi de ikke
havde mulighed for at lave tegneserier... Jeg er ikke helt sikker
på, jeg har forstået, hvad spørgsmålet
er?
Jeg tror, jeg spørger til, om inspirationen fra modernistisk
kunst stammer fra et lignende behov eller tilbøjelighed
til at udtrykke følelser på en klar og simpel måde,
som det ses i tegneserier.
Ja, det er der nok noget om. Og så var det jo en figurativ
retning, i modsætning til f.eks. kunsten i den abstrakt
ekspressionistiske periode, som ikke rigtig siger mig noget. Eller,
jeg holder da af en Jackson Pollock her og der, men det er mere
fordi jeg kan lide, at kunst kan være repræsentativ
for en periode. Det siger noget om tiden, men det er lidt vagt
og tenderer til dekoration. Det sprængte det daværende
formsprog og bevægede sig væk fra realismen, men også
væk fra... indhold [griner], og med det mener jeg ikke,
at al abstrakt kunst er værdiløst, der er mange ting
der er interessante der, men på sin vis gjorde det bare
op med noget, som man blev nødt til at gøre op med
- den figurative kunsts rigide spændetrøje. Men det
leder ofte til, at kunstnere bare gør det, fordi det er
det nemmeste, for så behøver man jo ikke lære
at tegne, etc... Picasso er f.eks. den han er, fordi han gennemgik
en meget udbytterig proces, der ledte til indsigt - hvor han konstant
vurderede, genovervejede og opløste former i en udforskning
af sit formsprog, i modsætning til bare at starte med at
male noget abstrakt.
Du har det samme problem inden for tegneserier: Folk starter
med at tegne andre serier efter, og det gør tegneserier
meget... selvrefererende. Og det er her, at man virkelig bør
give superheltegenren tæv - folk lærer sig at tegne
muskler af tegnere, der aldrig har kunnet finde ud af det [griner],
i modsætning til f.eks. Kirby, der helt tydeligt vidste
hvordan man tegner, men besluttede sig til at forenkle udtrykket...
Okay, han gik på mange måder hen og blev en karikatur
af sin egen stil, men det grundlæggende er, at han bevægede
sig væk fra de forbilleder, han oprindelig baserede sit
arbejde på, og for mig er det temmelig vigtigt.
Jeg vil lige vende tilbage til den tyske kunst i starten af
det 20. århundrede, hvor jeg synes at hele Neue Sachlichkeit-bevægelsen
er fascinerende i dens reaktion mod de mere personlige og følelsesladede
ekspressionister. Den der bevægelse mod større social
og politisk bevidsthed. Hvordan ser du den situation - foretrækker
du folk som [Georg] Grosz eller [Otto] Dix frem
for f.eks. folk fra Die Brücke?
Ja, det gør jeg, selvom jeg kan lide begge retninger.
Jeg tror jeg er særlig tiltrukket af en kunstner som Grosz,
fordi hans arbejde giver et meget suggestivt billede af hans samtid,
og så er det meget kontroversielt - han behandlede noget
meget vigtigt, han viste hvad der i virkeligheden foregik i en
tid hvor mange andre ikke gjorde det. Jeg er tiltrukket af det,
fordi jeg føler der er lignende påtrængende
problemer i vores tid lige nu... Egentlig ikke kun lige nu, men
faktisk gennem det meste af mit liv. Der er en bestemt vitalitet
i den kunst, og der er så mange paralleller fra den periode
til hvor vi er nu. Men, jeg mener, jeg kan godt lide meget forskellige
ting - jeg holder f.eks. også af at se et stilleben, der
kan fange lyset i en opstilling på en smuk måde, og
den slags kunst kan jeg da oftere have hængene på
mine vægge end en knytnæve lige i fjæset, så
helt grundlæggende værdsætter jeg de her ting
af forskellige årsager.
KAFKA
Jeg tænkte mest på den kunst, som ser ud til at
præge dit eget arbejde mere direkte.
Jo, der er sådan en som Grosz nok vigtigere. Men generelt
er det sjældent, at der er noget der rammer mig meget voldsomt,
når vi snakker om påvirkning af mit arbejde. Jeg prøver
at udvikle mig som tegner ved at tegne efter virkeligheden og
så videre... Men når jeg går i gang med et meget
specifikt projekt, som [Kafkas] Forvandlingen, da satte
jeg mig og kiggede på en masse tyske ekspressionister, ofte
for at få den der gnist til at antænde arbejdet den
dag. Lige i det tilfælde udøvede Kafka faktisk selv
en meget kraftig indflydelse. Bare det at arbejde med den tekst
påvirkede min fortælleteknik meget. Det er bl.a. derfor,
jeg virkelig godt kan lide at lave bearbejdelser af litteratur
- det kalder på nogle fortællemåder, som jeg
normalt ikke ville komme på, tilskynder til ting, som jeg
ikke ville være nået frem til uden en tekst at arbejde
fra, ting som jeg måske senere vil bruge, når jeg
selv skriver.
Kafka er også samtidig med de kunstnere...
Ja, klart - så det er hele den der Zeitgeist, hele
den fornemmelse... det er utroligt moderne. Hans forfatterskab,
de indtryk og følelser han gengiver, virker som en stor
del af oplevelsen af det moderne i det hele taget. Jeg tror, at
det er en generel ting ved kunstnere, der giver sig så direkte
i kast med tilværelsens grundlæggende vilkår:
Man ser tilbage på en periode som den, og den virker meget
fjern, men når man så kigger efter er den eneste forskel
computerne [griner]. Det er fremmedgørelse, dårlige
familieforhold, følelsen af at være et offer for
tilfældighedernes spil - totalt moderne!
Er Kafka mere moderne for dig end sine samtidige? Hvorfor
er du specielt tiltrukket af ham?
På grund af den måde han kombinerer fantastiske situationer
- som virkelig giver dig en række af visuelle muligheder
- og så en slags realisme. Ved at tage en ide til et lidt
simpelt kostumedrama og smide en bille ind i det, får man
noget, der er helt anderledes uforudsigeligt. Da jeg lavede en
version af The Hunger Artist [En Sultekunstner],
tænkte jeg på Michael Jackson - jeg gav ham handsker
og krøller - han er scenekunstneren som sætter ild
på sig selv for vores fornøjelses skyld. For mig
leverer Kafka simpelthen en masse plads til fortolkninger og afprøvninger
af ting.
Han har også det der unikke temperament...
Ja, de emner som har appelleret til ham, appellerer også
til mig. Det falder mig helt naturligt med de omstændigheder,
situationer og sindstilstande han beskriver - mens jeg tegnede,
behøvede jeg næsten ikke at anstrenge mig, og det
flød bare. Der var en kemi ved det, som jeg sjældent
oplever; normalt er det meget hårdt arbejde at tegne. Nu
skal jeg ikke forklejne det svære ved at bearbejde Kafka,
men lige netop den tekst kommunikerede bare ideer til mig. Jeg
har også lavet Upton Sinclairs The Jungle [Junglen]
og det var afgjort mere arbejdsintensivt og langt mindre præget
af det der "flow." Kafka er en meget forfriskende inspirationskilde.
Noget andet der også slår mig er tvetydigheden
i hans værker - han bliver aldrig håndfast
og overtydelig....
Det er modsigelsesfyldt....
Ja, og jeg tænkte på, hvordan det forholder sig
til alle de politiske tegninger du laver, som bliver nødt
til at være langt tydeligere i udtrykket.
Det er sandt, men du kan også levere en pointe meget effektivt
ved at sige det modsatte, eller ved at tale om det på en
rigtig ubekymret måde, f.eks. : "Hey, ræk mig
lige det radioaktive spildevand, jeg er vildt tørstig"
- det er ofte en bedre måde end at sige "Du vil ikke
have radioaktivt spildevand, for det er en grim ting!" Det
at lave Forvandlingen var et lille universitetskursus i
Kafka og samtidig en studie i personlighed - der er de
her situationer, hvor personen er i en rigtig rædselsfuld
situation og så får det her rigtig optimistiske indfald
og sådan er det bare. I fiktion vil man ofte have,
at personerne er konsekvente, uden den slags uberegneligheder,
men folk opfører sig faktisk uberegneligt. Okay,
det er der faktisk nogle forfattere der beskriver, men der en
tendens, ikke mindst på film, til at gå efter de ting,
som publikum kan acceptere. Man skal altid være helt med
på, hvorfor en person gør som han gør, men
i virkeligheden reagerer folk jo tit helt pludseligt, og du ved
ikke nødvendigvis hvorfor. Nogle gange går det bare
den vej...Vores fantasi er uudgrundelig; jeg kan være så
bange, at jeg sidder på kanten af sædet og så
pludselig opdage, at jeg tænker på....sex! [griner]
Jeg kan sidde og tænke på atomkrig det ene øjeblik
og det næste øjeblik fundere over, hvordan jeg kan
få noget sex [griner].
Du har jo faktisk lavet en stribe
om det.
Ja, det har jeg. Det var bare noget jeg lige kradsede ned, og
jeg tænkte "Jeg kommer aldrig til rent faktisk at tegne
den her stribe", det virkede bare sååå
uinspireret. Men det var ikke desto mindre det, jeg sad og tænkte.
Jeg tænkte på om din lyst til at arbejde med Kafka
kunne være et forsøg på at komme væk
fra den lidt håndfaste tilgang. Har det givet dig lejlighed
til at udforske mere tvetydige synspunkter på tingene?
Hmmm... Jeg opdagede humoren i det. Jeg havde arbejdet på
bogen i månedsvis og så gik jeg på en Kafka-udstilling
på det jødiske museum, som bare var så utrolig
umorsom. Det hele var bare så dystert; det var den
dystre, katastrofale side af Kafka. Og det var en dejlig solskinsdag
da jeg trådte ud, og det gjorde mig helt deprimeret. Og
så gik jeg tilbage og kiggede på den del af historien,
jeg havde lavet ind til da, og den havde jeg hele tiden selv syntes
var ret sjov, og det gik op for mig, at den også var ret
dyster. Det er også derfor jeg godt kan lide Kafka; han
har sans for humor - selv om det er meget dystert, så synes
jeg hans ting er meget humoristiske. Jeg følte mig nærmest
fanget efter det - jeg havde forpligtet mig til at lave bogen,
jeg havde lavet 60 sider og manglede kun 20, og den var ved at
blive et rigtigt grumt sted at opholde sig. Den var begyndt at
blive rigtig knugende, hvad den jo sådan set også
er. Jeg er glad for at jeg endte med at lave den i løbet
af sommeren, halvvejs gennem bogen var der et punkt, hvor jeg
var klar til at skære mine pulsårer over, men det
var lyst og smukt udenfor - fugle, der sad og kvidrede. Men, som
jeg sagde, det var da jeg havde lavet tre fjerdedele - den første
del var slet ikke deprimerende.
LITTERÆRE FORLÆG
Lad os snakke om det at lave tegneserier efter litterært
forlæg - hvad er pointen med at lave en version af noget
i et medium, når det allerede eksisterer i et andet?
Tja, med lige netop Kafka, så kaster selve bearbejdningen
i et andet medie et nyt lys over teksten. Det kan så godt
være at jeg overvurderer min indsats lidt, men det var i
hvert fald min oplevelse. Jeg læser Kafka og ser
humoren, og det synes jeg virker rigtig godt i tegneserier. Ved
at overføre det til tegneserier leder man læserens
opmærksomhed hen i mod det, og på den måde lidt
væk fra den lidt ensidige opfattelse af Kafka som udelukkende
dyster. Basalt set siger jeg "Her er, hvad jeg så."
Det er helt klart problematisk i den måde det dæmper
teksten; på sin vis er det ligesom den måde en musikvideo
kan slå en sang ihjel. Faren er, at man i for høj
grad kommer til at fortælle folk, hvordan de skal se teksten,
indpoder det i deres hoveder.
Faktisk er det ligesom at læse en oversættelse. Jeg
læste fire forskellige oversættelser af Forvandlingen
da jeg lavede den, og det var bemærkelsesværdigt hvor
forskellige de var. Og hver eneste af disse oversættelser
anser man jo generelt for at være skrevet af Kafka selv
- men de er i virkeligheden fortolkninger, eller for den sags
skyld bearbejdninger. For eksempel er der en af oversætterne,
der beslutter at han vil referere til hovedpersonens tilstand
som værende lig en gammel krigsveterans, mens en anden bruger
ordet "invalid" - det er fuldstændig forskellige
visuelle ideer. Egentlig læser du slet ikke den ægte
vare, når du læser Kafka, med mindre du læser
den på det tyske originalsprog, og det er endda også
blevet redigeret og justeret og så videre af folk, der kendte
Kafka, hvad der også gør det til en form for fortolkning.
At lave en udgave af et værk på engelsk som The
Jungle var en lejlighed til at lave en Illustrerede Klassikere-udgave
af en bog, der virkelig betød meget for mig. Det er en
meget gennemgribende ændring, når man bearbejder en
bog på 300 sider ned på 45 tegnede sider; du gør
virkelig originalen en bjørnetjeneste, men jeg synes stadigvæk
at det retfærdiggøres af, at man giver et yngre publikum
mulighed for at læse noget, de måske ellers ikke ville
have set .
Men jeg går ud fra, at intentionen også er at
lave noget, der kan stå på egne ben.
Helt klart. Med Kafka var det på sin vis meget egoistisk.
Det var mig, der gerne ville have et intensivt "kursus"
i Kafka. Jeg fik rigtig lov til at læse det og skille det
ad og bruge tid på det - fordi jeg fik penge af et forlag
var det reelt set som at studere på et legat. Men det er
klart problematisk; jeg brugte meget tid på at overveje:
"Er dette helligbrøde? Burde jeg virkelig gøre
dette?", osv., men jeg tror ikke at jeg gjorde Kafka uret,
og jeg synes at jeg tjente tegneseriemediet vel ved at demonstrere
nogle ting man kan gøre med det, som virkelig er unikke
for formen og måske ved at få folk, der normalt ikke
ville købe en tegneserie til at købe en.
TEGNESERIENS EGENART
Hvad er det, du synes er så unikt ved tegneserier?
Samspillet mellem ord og billeder, historiefortælling:
Måden dit øje bevæger sig henover siden, måden
du oplever tid.
Kan du give mig noget mere konkret? Noget fra bogen...?
Lad mig se, på en
af siderne starter Gregor med at kravle op ad væggen,
og for at kunne læse teksten bliver man nødt til
at dreje bogen rent fysisk, jeg har drejet teksten så den
følger Gregor, og man bliver nødt til at involvere
sig ved at dreje bogen efterhånden som Gregor kravler for
at kunne læse teksten. Til sidst når han loftet, så
hører han en stemme og falder ned. Hvis jeg ellers har
gjort mit arbejde ordentligt, så vil dit øje følge
den bevægelse. Der er...
En fysisk nærværende komponent i læseoplevelsen...
Ja, det at læse tegneserier er ret fysisk - når du
ser bevægelse i en film eller på tv, så sidder
du jo stille. Med tegneserier bliver du nødt til at knytte
nogle forbindelser, foretage spring og tage beslutninger. Som
læser er du nødt til at vælge, hvordan du vil
læse siderne, ofte læser man ikke fra et panel til
det næste, man læser hele siden, eller man opfatter
hele siden, mens man læser fra panel til panel. Når
jeg layouter mine sider prøver jeg at gøre den effekt
underbevidst, jeg prøver at undgå at råbe "Hey,
se lige, hvad jeg laver her!" Jeg varierer også fontene
og taleboblernes form i forskellige sektioner i teksten - alt
sådan noget har en lidt underordnet og indirekte effekt
på læseren. Der er ikke noget værre end at læse
et blad, hvor designet overtager det hele. Jeg prøver at
tilgodese begge dele; indimellem har jeg et ret ekstremt design,
men samtidig prøver jeg at lade det tjene historiens formål.
Det gør det, at det bringer kunstformen ud til nogle mennesker
som ikke normalt læser tegneserier, og de bliver så
forhåbentlig fascineret af det og prøver at løse
den gåde det umiddelbart er. Jeg er så stor en entusiast,
både hvad angår kunstformen og materialet, at jeg
håber at mit arbejde formidler den entusiasme, så
folk bliver smittet af den.
Lige et teknisk spørgsmål: Hvordan kan det være
at du tekster på computer og ikke i hånden?
I det her tilfælde ville jeg gerne have en meget distinkt
forskel på stemmernes karakter, og jeg besluttede mig til
at bruge forskellige skrifttyper. Det kunne jeg godt have gjort
i hånden, men jeg ville også gerne videregive noget
af den fornemmelse en bog har. Jeg kunne godt lide den karakter
trykte typer har og syntes, at det gav en følelse af at
læse en bog. Hvis det havde været håndtekstet,
så havde den følelse ikke været der.
Det er bare fordi, at det ind i mellem skriger lidt i øjnene
med de her maskintyper midt i noget der helt tydeligt er lavet
i hånden
Jamen, helt klart. Jeg håndtekstede faktisk Gregors stemme,
og det gør det helt anderledes. Der er det her samspil
mellem fortællingen og hans stemme.
Jeg går ud fra, at du har set [R.] Crumb's tegneserieudgave
af historien - og han bruger jo aldrig nogensinde en computer
Jo, han gjorde. Manuskriptet er sat med typer.
Ja, okay, men det er forfatterens [David Zane Mairovitz']
tekst - det er adskilt fra selve tegneserien. Crumb's tekstning
er så meget en del af hans tegnestil, at man slet ikke kan
forestille sig ham bruge en computer. Det er så integreret
Jeg ved ikke lige, hvad spørgsmålet var her
Nej, jeg forstår - det er et spørgsmål, om
hvordan man bruger det. Jeg bruger forskellige skrifttyper til
forskellige stemmer, og det har en anderledes effekt, end når
han håndtekster sine tegneserier. Jeg bruger én skrifttype
til fortælleren for eksempel, og en anden til hovedpersonens
stemme.
Nå, det var også bare en sidebemærkning
Nej, det er et godt spørgsmål - jeg har ind imellem
brugt trykte bogstaver, hvor jeg nok skulle have håndtekstet,
og med tiden er jeg blevet mere tilfreds med min håndtekstning,
så jeg er mere tilbøjelig til at bruge den i dag.
Nogle gange har jeg faktisk trykt teksten, og så bagefter
tegnet ovenpå i hånden, så det fik den organiske
karakter og samtidig bibeholdt den masseproducerede følelse.
Det virker ikke så tit særlig godt, men
Noget
jeg virkelig ikke kan lide er computertekstning, der skal
se ud som håndtekstning, det der superensartede stads, det
føles bare koldt.
STORBYEN
Jeg ville også gerne spørge dig om storbyen som
sceneri og genkommende tema i dit arbejde - jeg går ud fra,
det kommer af at bo i en storby.
Ja.
Det er også et af de genkommende træk ved de kunstnere,
som du nævner som inspirationskilder - ekspressionisterne
Ja, storbyen tiltrækker mig virkelig - jeg elsker simpelthen
livet her. Da jeg flyttede hertil, var jeg bare: "Wow! Det
her er det fedeste sted i verden!", og den følelse
er ikke forsvundet overhovedet. Jeg gik altid og regnede med,
at der ville komme et punkt, hvor jeg blev træt af det,
men det er ikke sket, og nu har jeg boet her i 25 år. Jeg
har en følelse af, at hver gang jeg træder ud af
min dør, så er det en spændende oplevelse,
der er bare et væld af indtryk hele tiden. Og det drager
mig virkelig, og det betyder så, at det dukker op i mit
arbejde - det er virkelig mit synspunkt. I tegneserier
har det faktisk altid tiltrukket mig - jeg var helt vild med Spider-Man
og Superman og selvfølgelig Will Eisner med hans
storbylandskaber.
[Steve] Ditko og Will Eisner er virkelig to af de største
skildrere af New York i tegneserier.
Ja, og Kirby er også fantastisk. Han voksede op på
Lower East Side og han vidste virkelig, hvordan bygningerne så
ud. Jeg interviewede ham som dreng
Er det rigtigt?
Ja, for et fanzine jeg lavede. Og jeg spurgte ham: "Wow,
hvordan tegner du bygninger?" [med efterligning af Kirbys
stemme:] "Hvis man ikke bor her, så kan man ikke tegne
bygninger ordentligt!" Og jeg var ligesom "Hvaffornoget,
siger du at jeg ikke kan tegne?" [Matthias griner], men med
tiden har jeg opdaget, at det er sandt
Jeg ville virkelig gerne have mødt ham
Ja, jeg mener, han var rimelig uigennemskuelig - han var ikke
særligt imødekommende overfor en ung fan
Han virker bare som sådan en no-bullshit-person
i sine interviews
Ja, hele hans image var forbundet til hans måde at sige
sin ærlige mening. [Griner]
Jeg vil gerne spørge dig om The System, som
vel er en slags "Storbysymfoni" af samme slags som Walter
Ruttmanns film fra 1920erne [Berlin. Die Sinfonie der Grossstadt
(1927)]
Ja, det var den helt klart. Den var resultatet af omkring 18
års notater og observationer, hvor jeg oprettede et lille
arkiv over den information jeg fik ind, ting de frø, som
historien voksede ud af. Og så opstod lejligheden - de her
mennesker [på DC Vertigo] kontaktede mig og spurgte mig,
om jeg havde nogle ideer til en historie, og jeg sagde "Joh,
jeg har den her, jeg har gået rundt med i virkelig lang
tid", jeg regnede med, at det var pænt usandsynligt
at de købte den, men hvorfor ikke foreslå den?
Ja, det virkede unægtelig som lidt af et skift for Vertigo.
Klart, det var det. Og de spurgte mig ikke igen [Matthias griner].
Det er lidt som om, at man næsten kan gøre karriere
ved bare at blive hængende lang tid nok og holde øje
med, hvornår lejligheden byder sig - det var som om, [laver
knirkende lyd] døren åbnede sig en lille smule, og
så var jeg der med foden i døråbningen, før
den lukkede sig igen. Og så lavede jeg nogle andre småting
for Vertigo, men ikke noget af betydning.
Hvad er der specielt ved New York som storby, når man
sammenligner den med andre store byer i Amerika eller Europa eller
andre steder?
Tja, den er større end nogen anden by i Amerika, så
den ligger øverst i den bunke. Så er diversiteten
enormt stor og går meget langt tilbage, og så tror
jeg også dens jødiskhed tiltaler mig
Er du jøde?
Det er jeg. Og så det, at der er så meget kreativ
energi, så mange kunstnere - der er inspiration i luften.
Hele kunstmiljøets historie her - der er simpelthen altid
gang i et eller andet. Og så kunne jeg også godt
lide det aspekt, at du føler at du virkelig får en
fornemmelse for hvad der sker i verden gennem din dagligdag. For
eksempel, når du læser i avisen: "Hjemløshed
er et voksende problem i landet", så ved du det allerede
fra din dagligdag; "Der er en bølge af mexicansk indvandring
til USA" - Jamen, jeg ved det, der er allerede en hel bølge
af mexicanere der er indvandret til mit kvarter, ikke?
Du får simpelthen en idé om, hvad der foregår.
Og det er virkelig meget internationalt, og nu er det ikke fordi,
at der ikke er nogle provinsielle, snæversynede racister
her, men samtidig sidder vi alle sammen i den samme subway-vogn
de Forenede Nationer, det er her. Det får ikke folk til
at elske hinanden mere, men vi er tvunget til at sameksistere,
alle sammen. Jeg synes der er så mange aspekter af New York,
der er inspirerende.
Man hører altid, at New York er forskelligt fra resten
af Amerika, og at det egentlig slet ikke er Amerika, og så
videre
Ja, det tror jeg stort set er rigtigt. Når jeg tager tilbage
til Cleveland føles det generelt OK, men den der 24 timers-fornemmelse
som New York har er fraværende; alle restauranterne lukker
kl. 10 på en lørdag aften - hvad sker der? [latter].
Det er sådan nogle ting: På Manhattan kan du gå
rundt, når du skal noget, men i resten af landet, der kører
man simpelthen.
Du bliver ikke træt af al larmen og forureningen?
Jo da, helt sikkert - det er ikke det sundeste sted at være.
Men stadigvæk, jeg opfostrer min datter her, og hun er helt
vild med storbylivet. En anden ting er, at jeg aldrig har følt
mig specielt usikker her - der er langt flere mennesker med våben
og alarmsystemer ude i forstæderne. Og, bank under bordet,
jeg har ikke været ude for noget endnu.
Når man tager byens størrelse i betragtning,
så føles den egentlig ret åben og luftig? -
man føler ikke den her undertrykkende, klaustrofobiske
stemning som nogle store byer har.
Nej, vi ligger jo for det første ude ved havet
Det har også noget med byplanen at gøre.
Helt klart, og heroppe [på Upper West Side] er der to kæmpestore
parker lige ved siden af [Central Park og Riverside Park], så
det er nok det sundeste sted på hele øen. Men så
er der selvfølgelig også det aspekt, at vi nok er
et af de mest åbenlyse mål for terrorangreb og så
videre. Faktisk tror jeg, at det gør at folk i højere
grad værdsætter det de har her, den tid vi har. Jeg
føler, at jeg virkelig elsker at være her nu, og
jeg håber det ikke bliver så giftigt, at jeg ikke
kan blive her.
TINGENES TILSTAND
Det bringer mig til det sidste, jeg gerne ville spørge
dig om - udfordringerne i at være en politisk tegner, specielt
med den nuværende politiske stemning her og i udlandet.
Tjah, der er så meget man gerne vil bringe til debat, at
jeg synes jeg virkelig bliver nødt til at øve mundlæderet
for at kunne sige noget om de her ting. Netop nu er det vigtigere
end nogensinde før at kunne udtale sig, så
jeg er glad for at jeg har fået styrketrænet de muskler
til et tidspunkt som det her. Efter den 11. september har vi oplevet
et gradvist sammenbrud af demokratiet her, med den ny Homeland
Security-lov og alt det. Hvad der vil ske, om det vil blive problematisk
eller katastrofalt, er der ingen der ved
jeg mener, det
kommer til at blive problematisk, punktum. Jeg er bevidst om det
faktum, at jeg i et givent kritisk øjeblik vil kunne blive
anskuet som et undergravende element, sammen med flere andre mennesker
jeg kender - at de ting jeg skriver og tegner om ikke vil blive
tilladt. Den nuværende regering arbejder hårdt på
at skabe en stemning her, hvor det er sådan, at hvis man
ikke siger at de har ret er man grundlæggende upatriotisk,
og vi har ikke set nedfaldet fra det endnu. Et par terrorangreb
til, og så vil de få frie tøjler til at udføre
det, de allerede nu sidder og planlægger. Det er en skruetvinge,
der intet som helst har med sikkerhed at gøre og alt at
gøre med at få annulleret vores rettigheder som borgere.
Det minder mig om den måde, jeg plejede at tænke
på kommunistforskrækkelses-perioden, McCarthyismen
og alt det - hvorfor folk tilsluttede sig det. Det øjeblik
9/11 ramte tænkte jeg bare "A-HA! Nu forstår
jeg!" Det kræver kun en lille hændelse, i det
her land i det mindste, så er din følelse af frygt
så stor at når de her mennesker siger, at de vil gøre
noget for at beskytte dig, så får du et alarmerende
højt antal mennesker til at acceptere noget, der i virkeligheden
sender dem selv i fængsel [lille latter]. Alt det had og
spekulation i frygt som pågår er simpelthen
jeg foretager faktisk en god del mental blokering af det, for
ikke at blive helt lammet og for at kunne blive ved med at gøre
det, jeg gør. Hvis man giver efter for alt det der, så
spiller man deres spil - man lader sig terrorisere, så man
holder kæft og gør hvad der bliver sagt.
Tror du ikke, at hele den amerikanske idé med autonomi,
hele kulturen omkring mistro til autoriteterne vil gøre
tingene sværere for dem, der ønsker at opnå
kontrol? Sammenlignet med Danmark, som er et ekstremt kontrolleret
samfund, så er USA meget fragmenteret og der er hele den
her tradition omkring modstand mod kontrol udefra, kontrol af
dit personlige rum
giver det dig ikke lidt håb, i
det mindste?
Faktisk er mit største håb, at folkene i Bush-administrationen
fordi de er så opblæste og har fået så
meget på så kort tid, vil snuble i det; de kunne blive
overmodige omkring visse ting og pludselig få folk til at
sige "Stop, vent lige et øjeblik!" Men ikke nødvendigvis,
de har allerede fået vedtaget så mange ting, som jeg
aldrig ville have troet på ville blive accepteret. Homeland
Security-loven er et godt eksempel - den kommer til at have en
enorm indflydelse og køber os ikke for fem flade øre
mere sikkerhed, og aviserne har bare accepteret den - der bliver
mindre og mindre reel debat. Ligesom med den nuværende diskussion
af Irak-situationen - det handler om fordele og ulemper ved det
vi skal til at gøre nu, og slet ikke om det overhovedet
var en god idé til at starte med. Jeg mener, vi kunne angribe
næsten hvilket som helst land på den måde; de
har lagt det frem og solgt det, og jeg synes bare at den amerikanske
opinion er blevet totalt manipuleret
Jeg synes det er pænt uhyggeligt at se en så vidt
respekteret avis som The New York Times være så
ukritisk; den er næsten regeringsvenlig uden overhovedet
Ja, regeringsvenlig; Det er ikke fordi den ikke har været
det i lang tid, men det føles virkelig som om at det har
accelereret siden 11. september - det er nok delvis fordi den
reelle, ægte frygt som er blevet vækket tvinger
dig til at støtte op, men det er sikkert også fordi
de er afhængige af de firmaer, som annoncerer i avisen.
Der var en artikel i The Daily News om manglende hygiejne
i dagligvarebutikker, og den blev de nødt til at trække
tilbage, fordi nogle af de store kæder truede med at annullere
deres reklamer i avisen.
En af ulemperne ved at have nyhedsmedier, som er afhængige
af reklameindtægter
Ja, mildest talt. I sidste ende får vi intet godt ud af
denne situation, hvor medierne, firmaerne og regeringen er deler
interesser og de her institutioner lader til at smelte sammen
i et stadig hastigere tempo; tingene går helt afgjort hurtigere
i det hele taget - med udbredelsen af computere, kortere opmærksomhedskrav;
nyhedsdækningen af individuelle historier er blevet reduceret
ret drastisk - prøv at se hvor lang tid de brugte på
et enkelt emne i nyhederne i 1960erne, sammenlignet med nutidens
sound bites.
Jeg vil lige vende tilbage til det vi snakkede om før
- en kultur, der er optaget af autonomi. Tror du ikke, at den
genopstandne højre-ekstremisme er en slags reaktion mod
øget kontrol fra regeringens side?
Hmm, højreekstremisterne er dem, der sidder i Det Hvide
Hus.
Jeg tænkte på milits-grupperne og folk som [Timothy]
McVeigh
Okay, jo, helt sikkert
Det virker som om USA bliver stadig mere polariseret
hvad tror du man kunne gøre, for at få en bredere,
mere folkelig reaktion mod denne situation?
Tjah, det er et godt spørgsmål. Som du siger, jeg
tror landet er på vej mod større fragmentering og
polarisering, og spørgsmålet er, hvordan man får
noget positivt og konstruktivt ud af det. Det kunne foregå
som under Vietnam-krigen, hvor man næsten havde en borgerkrig,
hvor regeringen ønskede at udkæmpe en krig, som befolkningen
blev mindre og mindre interesseret i
Det var noget i den retning jeg tænkte
Bush-regeringens hybris kunne føre der henad. Jeg tror
de er ved det punkt, hvor de tror de kan sælge os hvad som
helst, og lige nu kan de sælge os en hel masse, men der
har, relativt set, ikke været særlig store tab på
amerikansk side. Hvis folk begynder at få den opfattelse,
at det de gør, f.eks. i Irak, er katastrofalt, så
kan det få en bredere virkning i forhold til regeringen.
Og den måde de har hævet skatterne for de fattigste,
med et resulterende skred mod fattigdom for den lavere middelklasse,
samtidig med at de har givet dem selv og deres rige venner enorme
skattelettelser kunne også blive opfattet mere kritisk end
nu. Men igen er det et spørgsmål om, hvor meget undertrykkelse
og bedøvelse, der administreres sideløbende - hvis
folk er for optagede af blot at overleve, så har det en
virkning på deres evner til at handle. Det er det der sker
med den her Homeland Security-lov - at det er tilladt at aflytte
folk og den slags - det handler jo grundlæggende om at finde
og isolere de mennesker, der kunne være i stand til at organisere
noget, så man er klar til at komme af med dem, det øjeblik
de skulle finde på at gøre oprør. Jeg tror
simpelthen, at de er ved at forberede sig på den krig. Så
vidt jeg kan se prøver de at fjerne så mange af vores
borgerrettigheder som overhovedet muligt, som forberedelse til
modreaktionen på det helt absurde røveri af skatteydernes
penge, som man har foretaget i løbet af enormt kort tid.
Og det er ikke fordi, at jeg ser tilbage på Clinton-perioden
som om den var helt vidunderlig - de er alle sammen forbrydere
[lille latter]. Men, relativt set, så var Clinton en mindre
katastrofe, selvom han forpassede en masse muligheder; slutningen
på den kolde krig og det økonomiske boom var jo en
kæmpe chance for at bygge noget positivt. Men den hastighed,
hvormed forholdet mellem regeringen og forretningslivet konsolideres,
og den lige så hastige afvikling af enhver form for regulering
- det er skræmmende. Og der vil komme et bagslag, men de
Forbereder sig på det
Ja, på et eller andet tidspunkt, når man har bestjålet
og udsultet landet vil befolkningen blive rasende, men hvis man
er fuldstændig forberedt, hvis man har sine forholdsregler
på plads vil de folk, som prøver at få gang
i noget blive elimineret hurtigere. Det er et andet skræmmende
aspekt af deres handlinger - de forbereder sig på at give
os tæv!
Men mener du ikke også, at det kan diskuteres om det
overhovedet er muligt at undgå at gøre tvivlsomme
ting, når man udøver magt?
Jo, men det her er langt over stregen. Helt afgjort. Og hvis
man ser bort fra at atombombe sin egen befolkning, så kan
man ikke undgå at folk reagerer, hvis man udsulter dem længe
nok.
Hvor stor en trussel tror du terrorisme er?
Altså, 11. september demonstrerede hvordan et meget lille
antal mennesker kan påføre enorm skade - det er naturligvis
en reel trussel.
Og hvad kan man gøre for at forhindre det?
Tja, alt det, vi ikke gør, sådan som jeg ser det.
Dette land har ved uophørlig magtanvendelse begået
så mange overgreb ude i verden, at det måtte komme
- jeg har virkelig svært ved at se disse mennesker [internationale
terrorister] blive beskrevet som de her frygtelige monstre, og
det bliver ikke nemmere når man medregner de år, hvor
den amerikanske regering har støttet dem
jeg mener,
lige i øjeblikket føler jeg mig mere truet af vores
regering end af terrorister
de er gjort af samme stof på
mange områder.
Hele strategien med at bruge vores ressourcer til at gøre
verden sikrere for de multinationale virksomheder - vi fører
simpelthen opsyn med verden for deres skyld. Hvis vi ikke støttede
så mange undertrykkende regimer, og det ville ikke være
svært at lade være - vi ville endda spare penge! -
hvis vi ikke udelukkende forsøgte at gøre det nemmere
for disse firmaer at gøre deres forretninger, så
ville vi kunne reducere terrorisme gevaldigt. Hvis disse potentielle
terrorister fik den opfattelse, at vi rent faktisk forsøgte
at hjælpe dem, så ville de være en anelse mindre
tilbøjelige til at ville sprænge os i luften.
Hvad angår Irak, så synes jeg, situationen er
meget kompliceret; tilstandene i landet er klart problematiske,
fordi folk dør af både undertrykkelsen og 10 års
FN-sanktioner. Er det ikke ønskværdigt med en ny
regering, også selvom det bliver en marionet-regering styret
af USA?
Hussein er bestemt ikke nogen good guy, men det er jo os, der
har væbnet ham til tænderne
Og derudover tilladt ham at dræbe sine modstandere
Lige præcis. Men klart, vi er i en situation, hvor han
er allerhelvedes truende, men vi er nået dertil takket være
vores egen regerings handlinger. Det er lidt som om, at først
har vi sendt en masse gasflasker derover, så giver vi fyren
en æske tændstikker, og så råber vi "Se
ham derovre, han kunne stryge en tændstik hvert øjeblik
det skulle være!" og jeg tænker "Kunne vi
evt. droppe det der med gas og tændstik-leverancerne? Det
kunne være, at han blev en god del mindre farlig af det."
Når vi selv afviser alle missil-traktater og foretager atomprøvesprængninger,
kommer det så ikke til at sprede sig i andre lande? Vi kunne
skride ind på en række områder og forhindre
tingene i at løbe ud af kontrol. Men altså, når
du så er der, hvor du har et problem, så bliver du
nødt til at handle derefter. Jeg tror Hussein ville være
meget mindre populær, hvis vi ikke havde ladet det gå
ud over hans befolkning med sanktionerne osv., på den måde
har vi dæmoniseret os selv, set med deres øjne.
Så vidt jeg kan se har vores udenrigspolitik grundlæggende
drejet sig om at pisse på folk og udnytte dem for at få
scoret så mange dollars som overhovedet muligt. Og det har
givet bagslag, og det kan give allerhelvedes meget mere bagslag.
Jeg synes nærmest det er mirakuløst, at der ikke
har været mere terrorisme, for hvis et andet land gjorde
de samme ting mod os, som vi har gjort - hvis et andet land havde
magt til at påtvinge os sanktioner, der slog en halv million
amerikanske børn ihjel - så ville vores følelse
af retfærdig gengældelse jo gå helt over gevind;
vi ville sige "Det er en del af vor amerikanske livsstil
at dræbe hvert eneste af disse mennesker, som har gjort
dette mod os!" Og vi har udøvet magt overfor andre
lande i årtier - i hvert fald siden Anden Verdenskrig. Hvis
vi nu kunne begynde på at lade være med det
Vi bliver nødt til at tage et ansvar og gøre det
klart for regeringen, at det ikke er sådan, vi ønsker
skattepengene bliver brugt.
|
[21/11/2002]
|

|

|
|
|

Forsidemaleri
til opsamlingsbogen Speechless (2001).


Israel/Palæstina.

Pakistan/Indien.



Fra
Topsy-Turvy.

Kupers
forside til WW3 #32, nummeret udkom umiddelbart efter 11.
september.


Fra
Eric Drookers "Dogs of War", der sætter billeder
til Shakespeares tekst. Fra WW3 #32.

Fra
Seth Tobocmans "Not Enough People Have Died". Fra WW3
#32.

Fra
"The
Trees", efter Kafka. I Give
it Up!

Fra
The Metamorphosis, efter Kafka.

Fra
"The
Vulture", efer Kafka. IGive
it Up!

Fra
"The
Hunger Artist", efter Kafka. I
Give it Up!

"Indomitable
Human Spirit." Fra WW3
#32.

Fra
The Metamorphosis, efter Kafka.

Fra
The Metamorphosis, efter Kafka.





Fra
The System.


Storbystribe
fra Eye of the Beholder. Konceptet er, at man først
ser noget fra en synsvinkel, og på følgende side
får afsløret, hvis'.

11.
september-illustration.






Kuper
sad og rentegnede denne side til WW3 #33 under interviewet.


|